První den fungování systému elektronického mýtného bylo odhaleno 500 neplatičů. Televizi Nova to řekl generální ředitel
Kapsche pro ČR Karel Feix. Neplatičům nyní hrozí pokuta až 500 tisíc korun.
Podle něj se za první den na mýtném vybralo 700 tisíc korun.
MÝTNÉ V SOUVISLOSTECH
- Kapsch odevzdal mýtný systém státu
Na novém systému vybírání poplatků za jízdu po dálnicích získá stát miliardy ročně. Na své si přijde i firma Kapsch. - Mýto: jen čtvrtina kamionů 'umí' platit
Necelé dva týdny před zavedením mýtného pro kamiony byli dopravci absolutně nepřipraveni a vystavovali se hrozbě vysokých pokut. - Nefunkční mýtné?Pokuta: 14 milionů denně
Ministerstvo dopravy se dohodlo s firmou Kapsch na novém dodatku ke smlouvě o mýtném.
Ostře sledovaný systém elektronického mýtného funguje na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Nákladní vozidla a autobusy s hmotností 12 tun musí platit v průměru 4,05 Kč za kilometr.
Kvůli mýtnému začali od rána kontrolovat kamiony celníci. Na zpoplatněných úsecích jezdí v autech vybavených speciálním zařízením, které na dálku zjistí, zda kamion má palubní jednotku a jestli zaplatil poplatek. Pokud přístroj ukáže, že clo není zaplaceno, celníci vozidlo odstaví a dokud není poplatek uhrazen, nesmí vyjet.
V krajích je dnes klid
Distribuční místa v Česku zatím evidují jen minimální zájem dopravců o dobíjení kreditu palubních jednotek na mýtné. "Byl tu jeden český autobus, větší nával bude zítra," řekla například dnes ráno ČTK zaměstnankyně Shellu v Přemyslově ulici v Plzni, kudy projíždějí vozy na Prahu i Rozvadov.
Pracovníci čerpacích stanice na dálnici D5 v Plzeňském kraji očekávají větší nápor dopravců dnes odpoledne, až se řidiči po Silvestru vyspí, ale hlavně v úterý. "Od rána tu nebyl nikdo," řekla obsluha stanice ÖMV na Svaté Kateřině v Rozvadově na Tachovsku, která je první čerpací stanicí při vjezdu do ČR. Vedlejší pumpa Shell hlásí jeden slovenský autobus a zahraniční kamion, jejichž řidiči si pořídili kredit za 1550 korun. "Čekáme nápor odpoledne, až se vyspí," uvedla pracovnice.
Ani na čerpacích stanicích podél středočeském úseku dálnice D1 zatím nezaznamenali žádný nápor řidičů. Na čerpací stanici Shell Nupaky směrem do Brna uvítali první zájemce již před 1. lednem během zkušebního provozu, dnes ráno však podle sdělení pracovnice stanice systém nefungoval a obsluha čekala na příjezd opravářů.
Na čerpací stanici ESSO Bělčice systém fungoval, ale do 09:00 nikdo o dobití kreditu neměl zájem. Několik zájemců od půlnoci zaznamenali u čerpací stanice OMW u motorestu Naháč ve směru na Prahu, ale ani zde nevznikaly žádné fronty.
Nový systém nepůsobí potíže ani na Vysočině. Podle obsluhy čerpacích stanic u dálnice D1 řidiči kamionů o dobíjení kreditu dosud neprojevili velký zájem. "Zatím je to v klidu," řekla pracovnice čerpací stanice OMV v Pávově u Jihlavy. Do čerpací stanice Shell ve Velkém Meziříčí si pro kredit přišel jeden řidič.
Žádné dopravní komplikace nezaznamenali zatím policisté na dálnici D8 na území Ústeckého kraje. "Provoz je plynulý, žádné zácpy či fronty se netvoří," řekla ČTK v 09:50 policistka z dálničního oddělení.
Návaly se čekají od zítřka
Firma Kapsch, která systém vybudovala, má po celé zemi 210 distribučních míst. Ta jsou rozmístěna podél zpoplatněných komunikací na čerpacích stanicích a také na hraničních přechodech. Místa slouží k registraci pro platbu předem, tzv. PrePay systém, a pro dobíjení jednotky ihned po registraci. Dopravce si zde může také kontrolovat stav svého kreditu a zpětně vybrat nespotřebované předplacené mýtné.
Vedle distribučních míst má Kapsch 14 kontaktních míst v krajských městech v sídlech hospodářské komory. Tady se mohou dopravci registrovat pro systém PrePay i pro platbu dodatečnou, tzv. PostPay. Smlouvu pro PostPay je možné uzavřít pouze zde.
I na kontaktních místech lze očekávat v příštích dnech návaly. Například v Plzeňském kraji tu byl zájem o palubní jednotky do 30. prosince do 20:00, kdy se místo zavřelo, obrovský.
Podle ředitele hospodářské komory Tomáše Kutáka bude od 2. ledna v Plzni běžná pracovní doba od 08:00 do 16:00. Pokud by byl velký nápor, prodlouží se. Administrativně jednodušší jsou podle Kutáka předplacené jednotky z benzinových pump. Na pohodlnější, tzv. následné platby fakturami, musí řidiči vyřídit bankovní záruky.
Společnost Kapsch vydala 68 tisíc palubních jednotek nezbytných pro placený mýtného. Odhaduje se, že si jednotku zaregistruje až 80 000 řidičů.