Morava našla způsob, jak zastínit Prahu: letadly

Karel Toman
7. 11. 2009 18:00
Na Moravě vzniká letecký klastr, aby firmy byly víc na očích investorů
Svatopluk Vlček je pilotem Úřadu pro civilní letectví s pobočkou v Uherském Hradišti. L-410 zná jako své boty. "Jednou jsme s ním letěli 180 hodin z nějaké show v Austrálii. Pochopitelně s mezipřistáními. Má velice příjemné letové vlastnosti. Krásně se s ním lítá," pochvaluje si vizionářské dílo konstruktéra Ladislava Smrčka. Tenhle exemplář je určen klientovi v Rovníkové Guineji.
Svatopluk Vlček je pilotem Úřadu pro civilní letectví s pobočkou v Uherském Hradišti. L-410 zná jako své boty. "Jednou jsme s ním letěli 180 hodin z nějaké show v Austrálii. Pochopitelně s mezipřistáními. Má velice příjemné letové vlastnosti. Krásně se s ním lítá," pochvaluje si vizionářské dílo konstruktéra Ladislava Smrčka. Tenhle exemplář je určen klientovi v Rovníkové Guineji. | Foto: Karel Toman

Kunovice, Praha - Přes deset firem z leteckého průmyslu zakládá na jižní a jihovýchodní Moravě první klastr v českém leteckém průmyslu.

Forma klastru ani počet členů zatím není definitivní. Podle vládní agentury Czechinvest, která vznik klastru iniciovala, se členské firmy dostanou k nejmodernějšímu know how a k přístupu na globální trhy.

"Pro české firmy není problém vyrobit třeba celé letadlo," vysvětluje sektorový specialista Czechinvestu pro letectví Petr Nétek. "Kvůli nedostatku vzájemné spolupráce se ale samy odsuzují k dodávkám mnohem níž v dodavatelském řetězci, než na jaké mají schopnosti. Ambicí připravovaného klastru je tohle změnit," nešetří vysokými cíli.

Šance může přijít už brzo. Dohodnout zajímavý obchod mohou české firmy už při návštěvě zástupců čínského leteckého průmyslu, které do Česka přiveze Czechinvest.

"Letecká mise se bude připravovat ve spolupráci s příslušnými ministerstvy a čínskou ambasádou," sdělil pro Aktuálně.cz Jaromír Černík, ředitel zastoupení agentury Czechinvest v Hongkongu. "V tuto chvíli s firmami jednáme, o co vlastně konkrétně mají zájem a kdy by mohly do Česka přicestovat," dodal.

Morava, třetina Česka

"Aircraft Industries, Dicom, Evektor, Evektor - Aerotechnik, Letecký ústav VUT Brno," loví v paměti poslanec Antonín Seďa některé účastníky organizační schůzky více než deseti moravských subjektů. Sešly se v areálu někdejšího Letu Kunovice a Seďa se schůzky zúčastnil jako místní rodák i člen parlamentního podvýboru pro vědu, výzkum, letectví a kosmonautiku.

Na Moravě je podle Czechinvestu třetina veškeré kapacity českého leteckého průmyslu. Založením klastru právě v tomto regionu, kde má sektor dlouholetou tradici a kde pro něj pracuje na tři a půl tisíce lidí, chce agentura přitáhnout k moravskému letectví pozornost, která jej dosud míjela.

Podívejte se, jak se daří moravské legendě L-410 po 40 letech

"V České republice existují v podstatě dvě hlavní centra letecké výroby - kolem Prahy a právě na jihovýchodní Moravě," vysvětluje specialista Czechinvestu pro letectví Petr Nétek. "Zatím ovšem tak trochu platí, že oči potenciálních investorů nebo zákazníků dohlédnou do několika kilometrů kolem Prahy a na Moravu už ne. To chceme změnit," dodává.

Klastr: brána do Číny i k zakázkám NATO

Výhody sdružování v klastru jsou známé. "Zaprvé je to marketing. Vznikne jedna organizace, která bude reprezentovat víc podniků, a tudíž bude silnější," připomíná Nétek.

"Druhým důvodem je fakt, že velcí letečtí výrobci chtějí nakupovat celé sestavy a nemohou vyjednávat o nákupu doslova každého šroubku. Klastr tato vyjednávání usnadní a zákazníkovi bude schopný nabídnout kompletní sestavu, jejíž výrobu si členové mezi sebou sami zkoordinují," dodává.

České firmy mohou podle něj nabídnout například výrobu hydrauliky, dílů leteckých motorů, částí křídel, interiérů, palubních systémů, ale třeba i celých řídících jednotek.

Členským firmám se tak podle Nétka nabízí spolupráce s evropským Aerospace Cluster Partnership, a tím i možnost dostat se také k zakázkám NATO.

Vznik klastru je ale složitý a dlouhý proces, který není bez úskalí. "Problém je, že duševní vlastnictví musí patřit klastru, ne jednotlivým členům," naráží Seďa na nejčastější překážku vzniku klastru - ochranu vlastního know how před potenciální konkurencí.

 

Právě se děje

Další zprávy