Praha - Češi letos nejspíš protelefonují méně peněz než v předchozích letech, ukazuje se ze čtvrtletích výsledků mobilního operátora T-Mobile. Jeho zákazníci utratily od počátku roku za telekomunikační služby v průměru 472 korun měsíčně.
Ostatní operátoři sice ještě poslední výsledky nezveřejnili, ale už teď lze odhadovat, jak se v roce 2009 změnila situace na trhu v oblasti mobilních služeb. Z části ho ovlivnila ekonomická krize.
Lidé více šetřili a snažili se přecházet na výhodnější tarify a na předplacené karty. S tím souvisí nárůst počtu uzavřených smluv. Svou roli sehrály rovněž tzv. tarify nové generace.
Dalším důležitým faktorem je regulace cen za některé telekomunikační služby (roaming), kterou zavedla Evropská komise.
Útraty jednotlivých zákazníků klesaly, ale jak naznačují výsledky společnosti T-Mobile, čistý zisk si operátoři - díky nárůstu počtu zákazníků - zřejmě zachovají. "S výsledky dosaženými za prvních devět měsíců roku 2009 jsme spokojeni. Skutečnost, že se nám podařilo dosáhnout růstu u klíčových ukazatelů výkonnosti i v obtížné ekonomické situaci, je důkazem silné motivace a stabilních hospodářských výsledků," řekl podle serveru Patria Roland Mahler, generální ředitel společnosti T-Mobile Czech Republic.