Máme se bát masa z dovozu? Veterináři se zaměřili na EU

Petr Havel, spolupracovník redakce
16. 5. 2010 18:28
Jak by dopadla české kontrola ve španělském masokombinátu?
Vepřové trhy
Vepřové trhy | Foto: Reuters

Praha - Ve dvanácti případech museli veterináři během loňského roku konstatovat, že maso dovezené do Česka ze zemí Evropské unie není v pořádku. Kontrolovali přitom téměř dva tisíce dodávek drůbežího a bezmála tři tisíce hovězího a vepřového masa.

Statistika tak vyvrací slova nejvýznamnějšího podnikatele v oboru, majitele Agrofertu Andreje Babiše.

Zapřísáhlý odpůrce Evropské unie a člověk, jehož firmy kontrolují tuzemský trh s masem, řekl, že země EU ničí české potravináře dovozem svých produktů. Přitom kdyby český hygienik přišel do španělského nebo italského masokombinátu, nechal by ho zavřít prohlásil Babiš.

Ještě jeden paradox odhalují přesné statistiky. Žehrání na zahraniční konkurenci, která dováží do Česka maso a ničí tak tuzemské producenty, je pláčem nad špatným hrobem.

Největšími dovozci masa nejsou zahraniční obchodní řetězce, ale čeští obchodníci. Nejsou to přitom nové údaje, jde o dlouhodobý trend.

Již zhruba před třemi roky vyšlo v kauze dovozů masa do sítě Interspar najevo, že mezi pěti největšími dovozci masa byly tuzemské společnosti Animalco a Masný průmysl Krásno a mezi 15 největšími dovozci byly jen dva zahraniční obchodní řetězce. Zbytek tvořily tuzemské firmy, včetně domácích masokombinátů.

Podle celních statistik, které zaznamenávají jako nejnovější údaje fakta z loňského roku, figuruje mezi deseti největšími dovozci masa pět tuzemských potravinářských a obchodních společností.

Masa za miliardy

V první desítce dovozců třikrát figuruje opět Animalco (podle zemí, odkud maso dováží), dvakrát Masný průmysl Krásno a jednou Masokombinát Plzeň.

Tyto tři firmy dohromady dovezly do Česka celkem 64 109 tun masa za téměř 2,9 miliardy korun.

Největším dovozcem masa do ČR byla v loňském roce společnost Tönnies Fleisch CZ. I to je tuzemská firma, jde ale o dceřinnou společnost stejnojmenné německé firmy, která jí také ze 70 procent vlastní.

Z obchodních řetězců byl loni největším dovozcem masa Kaufland (celkově druhý) a Ahold (celkově třetí), Tesco skončilo podle množství dovezeného masa až 13.

Zemědělci si často stěžují, že bojují na trhu s konkurencí, kterou u ní doma masivně podporuje stát.

I v Česku však zemědělce i potravinářské podniky stát podporuje. Například chovatelé prasat získali loni 60 milionů korun na dotacích, 33 milionů jako příspěvek na pojištění proti nákazám a devět milionů korun na úhradu veterinárních vyšetření. Chovatelé skotu zase berou podporu na jednotlivá zvířata. Potravinářské podniky pak dostaly od doby vstupu do EU do loňského roku 1,052 miliardy korun na investice do nových technologií.

Odkud nemoc přišla

Podle šéfa Českého svazu zpracovatelů masa Jana Kytiny však zahraniční konkurence má výhody, které tuzemské firmy nemají. „Například příspěvky na likvidaci rizikového materiálu v revenci nemoci šílených krav (BSE), veterinární prohlídky nebo třeba skutečnost, že ČR stále patří mezi země, která není v kategorii nejbezpečnějších států z pohledu BSE, ačkoli tato nemoc k nám přišla ze zemí původní patnáctky," podotýká Katina.

Tuzemské masokombináty jsou přitom podle jeho slov technologicky na vyšší úrovni než je průměr EU. Důvodem je právě nedávný vstup do EU, díky kterému museli všichni zpracovatelé investovat do splnění evropských kritérií. "Jen v období těsně před vstupem to bylo asi pět miliard korun," řekl Katina.

Bilanci obchodu s masem má Česko dlouhodobě negativní: víc doveze než vyveze. V loňském roce činil deficit obchodu s masem 12,2 miliardy korun, z toho obchod s masem se zeměmi EU skončil ztrátou ve výši 10,45 miliardy korun. V propadu byl zejména obchod s Německem, a to ve výši 5,14 miliardy korun.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 26 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušen a v obou směrech se tvoří dlouhé kolony. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic a policie. Doprava je z dálnice odkláněna mezi exity 168 a 178. I objízdná trasa je ale podle policie přetížená. Policie původně v noci na dnešek na Twitteru informovala o obnovení provozu na D1, ale zprávu pak smazala a vydala nové informace.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek. V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie v úterý ráno na Twitteru.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Söder to nebude. Německá CDU chce jako nástupce Merkelové Armina Lascheta

Celostátní vedení Křesťanskodemokratické unie (CDU) se jasně vyslovilo pro předsedu strany Armina Lascheta jako kandidáta unie CDU/CSU na německého kancléře v zářijových volbách. Oznámil to podle agentury DPA mluvčí strany po šestihodinovém jednání špiček křesťanských demokratů v Berlíně. Pro Lascheta podle něj hlasovalo 31 členů vedení, devět pro jeho soupeře, předsedu sesterské Křesťansko-sociální unie (CSU) a bavorského premiéra Markuse Södera a šest členů se zdrželo.

Agentura AFP poznamenala, že populární bavorský vůdce Söder v předstihu přislíbil, že se podřídí rozhodnutí CDU. Laschet je současně premiérem Severního Porýní-Vestfálska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy