Praha - Konkurence v osobní železniční přepravě v Česku zatím z významných tratí funguje jen mezi Prahou a Ostravou, přesto ale státní České dráhy i oba soukromí dopravci bojují dost hlasitě.
Především společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury přitom podotýká, že česká vláda přehnaně - a ze všech středoevropských zemí nejvíce - chrání státní podnik České dráhy. Podle RegioJetu například dosud nedošlo k oddělení infrastruktury od dopravce, vláda bez výběrového řízení uzavírá dlouholeté smlouvy na provoz dotovaných vlaků a skrytě dotuje České dráhy.
Jenže z porovnání online deníku Aktuálně.cz vyplývá, že s výjimkou Německa zatím nefunguje konkurence perfektně ani v sousedních zemích.
Nejlépe zvládají liberalizaci osobní železniční dopravy sousedé ze Západu. Německo se podle indexu liberalizace, který sestavuje IBM Deutschland, umístilo na třetím místě v Evropské unii, hned za Velkou Británií a Švédskem. Rakousko je šesté.
Česká republika je devátá, další sousedé až těsně za ní - Slovensko desáté a Polsko jedenácté.
S výjimkou Slovenska přitom ve všech sousedních zemích provozuje osobní dopravu podstatně více firem než v Česku. Ne vždy to přitom znamená lepší ceny nebo pohodlnější cestování.
Deutsche Bahn se zatím drží
V Německu má na provoz osobní dopravy licenci celkem 116 společností, říká René Henn ze Spolkové agentury pro elektřinu, plyn, telekomunikace, poštu a dráhy. "Jelikož se ale zřejmě všechny do našeho tržního výzkumu nezapojily, očekáváme, že je jich ještě tak o deset více," dodává.
Devět z nich vlastní vláda - všechny tyto firmy spadají pod státní gigant Deutsche Bahn. Dalších 39 podniků kontrolují regiony, zbytek patří soukromníkům. Ti dostávají prostor hlavně v regionech, zatímco na dálkových spojích působí jen na několika málo linkách.
Soukromníci zajišťují buď ryze komerční dopravu (například na trasách Kolín nad Rýnem - Hamburg a Lipsko - Roztoky působí podniky HKX a Interconnex), nebo závazek veřejné služby. V tomto případě dopravce zajišťuje za veřejné peníze servis, který by kvůli jeho ekonomické nevýhodnosti jinak neprovozoval.
Prohlédněte si nejkrásnější tuzemské nádraží:
Státnímu podniku Deutsche Bahn konkurují jak místní podnikatelé, tak zahraniční firmy. Ve většině případů se pak jedná o dcery významných státních dopravců (italská Netinera, francouzská Keolis nebo nizozemská společnost Abellio).
Dominantním dopravcem však zůstává Deutsche Bahn, která podle svého webu zajišťuje 75,9 procenta osobní železniční dopravy po Německu.
Jančuru má i Rakousko
V Rakousku působí deset dopravců, skutečná cenová soutěž ovšem probíhá pouze na klíčové trase Vídeň - Salzburg.
S dominantním státním podnikem ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) zde soupeří soukromá firma WestBahn, fungující od prosince 2011. Podobně jako RegioJet láká na akční ceny, servis stevardů nebo občerstvení během cesty - ostatně, šéf tohoto podniku Stefan Wehinger bývá označován za rakouského Radima Jančuru.
Jinak na státní síti železnic realizuje prakticky veškerou dopravu státní ÖBB a žádné soutěže tu neprobíhají. Podnikatelé tradičně působí na soukromých linkách.
"Některé méně lukrativní tratě byly předány z ÖBB na soukromé společnosti," vysvětluje Šťáhlavský. Jednalo se hlavně o regionální dráhy, které byly pro státního dopravce ztrátové - například sítě ve vysokých nadmořských výškách v Alpách.
Připomeňte si: Nový konkurent na trase Praha-Ostrava
Konkurence nižší ceny nepřinesla
V Polsku vlastní licenci celkem 31 osobních železničních dopravců, reálně jich však funguje pouze asi dvacet.
"Z toho je většina regionálních přepravců, pouze dva - PKP Intercity a Przewozy Regionalne - jsou celostátní," upřesňuje Adam Suchánek z varšavského zastoupení agentury CzechTrade. "Vlastně si tak konkuruje několik firem vlastněných státem nebo regiony," dodává Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.
Subjektů tedy na trhu působí hodně, zákazník z toho ale příliš výhod nemá. Naopak. Suchánek připomíná neplatnost jízdenek mezi jednotlivými dopravci, nejednotné jízdní řády nebo spoje, které na sebe nenavazují. Stejně tak si Poláci mohou nechat zdát o nižších cenách.
"Na nedotovaných tratích jsou ceny mnohokrát vyšší než v Česku," uvádí Suchánek. Dotace pobírají dopravci jak na regionálních úsecích, tak na celostátních linkách. Komerční spoje pak v některých případech jezdí "vedle nich" a nabízejí vyšší (a dražší) kvalitu.
Slovensko - dál než Česko?
Na Slovensku dominuje podobně jako donedávna v ČR státní dopravce, a to Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
"Stát má zájem o jeho rozvoj a přípravu na období plné liberalizace," říká Martin Kóňa z tamního ministerstva dopravy s tím, že by státní pomoc ovšem neměla nijak narušovat tento proces.
První náznak uvolňování trhu zažilo Slovensko loni na jaře, když na trasu Bratislava - Komárno vstoupil zatím jediný soukromník RegioJet. Zde si přitom s nikým dalším nekonkuruje. Postupně ale mají přijít na řadu další trasy, o které se bude veřejně soutěžit.
Jak ale věří mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj, Slovensko je už teď mnohem dál než Česko. "Koleje, nádraží a vše, co souvisí s infrastrukturou, patří firmě ŽSR - nikoli dopravci, což velmi ztransparentňuje provozování železnice a činí jej rovnoprávné pro všechny," uvádí příklad. Noví hráči navíc podle něj nejsou vystaveni libovůli národní firmy.
Podívejte se: Z Pekingu do Kantonu rychlovlakem za osm hodin