Praha - ČSA by měly prodat své nemovitosti Letišti Praha.
S takovým doporučením přišli analytici společnosti Credit Suisse, kteří zpracovali pro vládu finanční studii k privatizaci letiště.
Podle studie se dá předpokládat, že vztahy mezi ČSA a Ruzyňským letištěm budou mít vliv na privatizaci. Protože ČSA jsou hlavním partnerem Letiště Praha, bude se každý zájemce o jejich vazby zajímat.
Jenže "ČSA jsou v současné době ve finančních potížích a procházejí významnou restrukturalizací, kdy likvidita je zajišťována prodejem aktiv," tvrdí studie Credit Suisse. České aerolinie přitom vlastní některé nemovitosti v prostoru letiště. Proto analytici radí prodat nemovitosti ČSA Ruzyňskému letišti.
"Doporučujeme, aby byl podpořen prodej a zpětný pronájem těchto aktiv společnosti ČSA letišti - to zvýší její likviditu a zároveň ochrání zájmy letiště pokud se pozice ČSA zhorší," uvádí se ve studii.
"Podpořím všechny smysluplné návrhy," uvedl Ministr dopravy Aleš Řebíček na otázku Aktuálně.cz, zda prodej majetku ČSA letišti podpoří. Řebíček zároveň upozornil, že o tomto návrhu se bude ještě jednat. "Zatím nejsem s argumenty studie podrobně seznámen," uvedl.
"V současné době řešíme otázku vlastnictví budov a pozemků i věcných břemen, které zůstaly z dřívějška nevyjasněné, s řadou společností. Mezi nimi také s Českými aeroliniemi či s Řízením letového provozu. Jde ale o vyrovnání oboustranné. Například pozemky v bezprostřední blízkosti hangáru F Českých aerolinií, potřebné pro jeho provoz, vlastníme v tuto chvíli my, i když z logiky věci vyplývá, že by měl patřit ČSA. Na druhou stranu bychom zase měli vlastnit kupříkladu sklady v areálu letiště, které dnes patří aeroliniím," doplňuje Eva Krejčí, mluvčí Letiště Praha.
ČSA je v současné době největším dopravcem na Ruzyni. Za první čtvrtletí letošního roku tudy prošlo více jak milion jejích cestujících. Na druhém místě je easyJet (necelých 300 tisíc pasažérů), třetí je SkyEurope (přes 200 tisíc cestujících).
Zároveň ČSA v současné době platí letišti Praha velký objem peněz v podobě letištních poplatků i nájmu za některé plochy. Veškeré platby jsou přitom bezproblémové - dopravce tedy platí včas a v plném objemu.