Praha - Tuzemští dopravci začali kvůli zdražování nafty stále častěji u zákazníků uplatňovat palivové příplatky reagující na aktuální ceny pohonných hmot.
Největší tuzemské sdružení autodopravců Česmad Bohemia chce, aby se takzvaný diesel index stal součástí všech smluv.
"Zohledňování cen nafty se daří vyjednávat spíše velkým firmám a týká se dlouhodobých kontraktů, u nichž se to při současných častých změnách cen nafty stává nutností," říká mluvčí Česmadu Martin Felix.
"Dá se říci, že kdo by si dnes sjednal třeba roční kontrakt s pevnou cenou, tak je tak trochu ekonomický sebevrah," dodává Felix.
Inspirace v cizině?
Podle Felixe například ve Francii stanovuje uplatnění diesel indexu ve smlouvách zákon. "Cena za dopravu se samozřejmě pohybuje nejen nahoru, ale i dolů, podle toho, jak se vyvíjí cena nafty," říká.
Palivový příplatek uplatňují již delší dobu například velké kurýrní společnosti, jako je DPD nebo PPL - ve druhém případě v procentech k ceně dopravného.
Například v březnu činí příplatek sedm procent, což odpovídá ceně nafty mezi 36 a 37 korunami. Při každé změně ceny nafty o korunu nahoru či dolů se zvýší nebo sníží výše příplatku o procento. Firma se přitom řídí poslední zveřejněnou cenou nafty v předchozím měsíci od Českého statistického úřadu.
"Uplatňujeme palivový příplatek v závislosti na cenách nafty zveřejňovaných ČSÚ již řadu let. Na principech příplatku neplánujeme nic měnit," říká šéf DPD Daniel Mareš.
Ceny pohonných hmot byly v minulém týdnu podle ČSÚ blízko rekordních úrovní; motorová nafta se prodávala za průměrných 36,92 Kč/l, cena nejžádanějšího benzinu Natural 95 se minulé pondělí dostala až na 36,46 Kč.
Zákazníci se zatím nebouří
Podle obchodního ředitele společnosti DSV Jana Pozděny zákazníci palivové příplatky ve smlouvách akceptují, i když jejich zavádění komplikuje převis nabídky přepravních kapacit.
"Ve většině případů je to bez problémů, jelikož jasně definovaný výpočet palivového příplatku usnadňuje jeho porozumění. Naši klienti navíc oceňují to, že ve srovnání s konkurencí je příplatek na nejnižší úrovni," tvrdí.
Zatímco v silniční dopravě a spedici se palivový poplatek stává běžnou součástí smluv, jeho prosazování na železnici je podle ředitele komunikace skupiny AWT Petra Jonáka těžší, protože zákazníci požadují fixní cenu za přepravenou tunu.
"Rostoucí cena pohonných hmot je společně s razantním zdražením poplatků za užití kolejí a inflací dalším nepříjemným faktorem, který letos dopadá na tuzemskou železnici," říká Jonák.
"Vliv drahé nafty se snažíme eliminovat pomocí technologických řešení a inovací. V minulých letech jsme modernizovali naše lokomotivy, mnohem více jsme nyní začali používat bionaftu a zavádíme různá provozní opatření, která spotřebu nafty dále snižují," upřesňuje Jonák.
Vedle promítání ceny nafty do cen se dopravci snaží zasadit i o snížení cen nafty u čerpacích stanic. Opakovaně navrhovali snížení spotřební daně nebo zavedení takzvané profesionální nafty, kdy by jim stát zpětně část zaplacené spotřební daně platil.
Navrhovatelé věří, že díky takovým opatřením by pak dopravní firmy přestaly hromadně tankovat kamiony v levnějším zahraničí a vzrostla by tak celková spotřeba pohonných hmot u tuzemských pump.