Praha - Každý byt má svého kupce, tvrdí svorně realitní makléři i developeři. S postupující krizí už ale není klíčem pouze správná cena, ale i rozloha bytu. Kdo chce nyní koupit v Praze byt v některém z developerských projektů, jen málokdy cílí na ty s rozlohou přesahující 80 čtverečních metrů.
A na byty s rozlohou větší než 120 metrů, u nichž se navíc platí vyšší sazba DPH, už vůbec nepomýšlejí. V jinak prodaných projektech zůstávají takovéto byty volné často o celé měsíce déle než v době před krizí.
"Obecně lze říci, že jde o byty ve vyšší střední cenové kategorii, přesahující pětimilionovou hranici. Pokud by byly ještě větší a dražší, prodaly by se paradoxně rychleji než při aktuálních dispozicích," konstatovala Veronika Ježková ze společnosti Central Group.
Tuto zkušenost potvrzuje i další developer. "Je vidět, že se poptávka v krizi mírně změnila. Lidé sice i nadále chtějí byt se třemi pokoji, ale nemají už takové nároky na jejich rozlohu. Preferují raději menší pokoje než větší rozlohu a také cenu. Jakási psychologická hranice je v Praze tři miliony za 3+kk, u dvoupokojového bytu jsou to dva miliony," konstatoval Daniel Donoval, vedoucí oddělení marketingu společnosti Ekospol.
Tento ústupek z rozlohy je podle něj daný hlavně situací na hypotečním trhu, kde se hypotéka na 100 procent ceny nemovitosti stala pro řadu lidí nedostupným snem. Navíc se ani nechtějí zavazovat ke splácení tak vysokých částek.
Za nejpopulárnější dispozici prohlašují developeři svorně 2+kk. Naopak 4+kk, zvlášť pokud jejich rozloha přesahuje 80 čtverečních metrů, jdou na odbyt nejpomaleji.
Krize přibližuje ceny realitě
Developeři se také shodují, že krize pomohla oddělit "zrno od plev". "Krize pomohla trhu dospět. V době před krizí byl prodejný prakticky jakýkoli byt nebo dům. Pokles poptávky nyní vyřadil nemovitosti, jejichž kvalita neodpovídala ceně. V souvislosti s kvalitou nelze mluvit pouze o kvalitě provedení stavby. Stále větší důraz je kladen na lokalitu. Lidé vyžadují dobré dopravní napojení, dostatek sportovišť a odpočinkových zón, blízkost přírody a dostatek služeb v okolí," vysvětlila Petra Kopecká ze společnosti Finep.
I projekty, které nestojí právě v nejatraktivnější lokalitě, se developerům nakonec nejspíš podaří prodat. Ovšem budou muset jít s cenou dolů, protože vybíravost těch, kdo mají na nový byt peníze, hned tak neskončí.
A nové projekty už developeři plánují podle nových "chutí" klientů. Zmenšují plochu bytů a omezují počet těch s příliš mnoha pokoji.
"Změnili jsme dispoziční řešení našich loni zahájených projektů Harfa Park a Bytový park Prosek. Omezili jsme nabídku velkých 3+kk a 4+kk ve prospěch menších bytů 2+kk. Tuto změnu zákazníci uvítali, což dokazují velmi vysoké počty předprodaných bytů," dává příklad Kopecká.