reklama
 
 

Každá pátá firma se snaží přikrášlit své výsledky

2. 3. 2012 9:50
Až 17 procent závěrek může vykazovat jiný zisk, než jaká je skutečnost

Praha - Až pětina hospodářských výsledků tuzemských firem může být vědomě zkreslená. Vypovídají o tom zkušenosti účetních, které zjišťovala anketa Komory certifikovaných účetních.

Nadřízení a zadavatelé podle ní požádali v letošní účetní závěrce přes 21 procent účetních o vylepšení ekonomických výsledků. V 87 procentech z těchto žádostí se jednalo o vylepšování zisku.

"Plných 17 procent závěrek tedy může ve srovnání s realitou vykazovat jiný zisk účetní jednotky," uvádí zpráva komory.

Kromě ziskovosti se často přikrášlují i údaje o zadluženosti firmy, podle ankety se to má týkat zhruba 15 procent závěrek. Firmy rovněž optimalizují své daňové ztráty, rozpočtové ukazatele nebo vylepšují rozbor výsledků hospodaření.

"Z odpovědí se potvrzuje, že údaje uvedené v rozvaze a ve výkazu zisku a ztráty lze do určité míry záměrně zkreslovat. Jediný výkaz, který naopak upravit nelze, je cash flow," říká k výsledkům ankety předsedkyně komory Alice Šrámková. "Je s podivem, že podle zákona o účetnictví právě tento výkaz není pro všechny účetní jednotky povinnou součástí účetní závěrky," dodává.

Za zkreslováním hospodářských výsledků má být nejčastěji současné ekonomické klima. Firmy k nim přistupují například proto, že potřebují získávat nové zdroje financování od bank a akcionářů.

"Dále manažeři chtějí nebo musí plnit rozpočty, na které se v řadě případů váže i variabilní složka jejich platu. V extrémním případě jde u zahraničních skupin o zachování operací v České republice," vyjmenovává motivace "kreativního" účetnictví Dita Chrastilová, místopředsedkyně komory.

Ankety se zúčastnilo 363 respondentů z řad členů Komory certifikovaných účetních, která sdružuje odborníky na oblast účetnictví, daní i podnikových financí.

autor: Jiří Hovorka | 2. 3. 2012 9:50

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama