Kavárenský obr Starbucks bojuje v Česku o své jméno

Tomáš Fránek
16. 5. 2008 7:23
Nelíbí se mu název firmy na zapalovačích.
Také si říkáte, že jste to logo již někde viděli? Je to možné, ve světě je síť kaváren Starbucks velmi rozšířená a kelímky s tímto symbolem můžete zahlédnout nezřídka v zahraničních filmech.
Také si říkáte, že jste to logo již někde viděli? Je to možné, ve světě je síť kaváren Starbucks velmi rozšířená a kelímky s tímto symbolem můžete zahlédnout nezřídka v zahraničních filmech. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Kavárenský obr Starbucks, který letos otevřel své první pobočky v Česku, bojuje v zemi také o používání svého názvu.

Nelíbí se mu totiž, že české úřady povolily zapsání značky Starbucks Hand Crafted Collection, kterou si nechala chránit společnost Attack Media. 

Spor už řeší také tuzemské soudy.

Attack Media sice původně chtěla používat značku pro široký okruh výrobků, Úřad průmyslového vlastnictví nakonec schválil používání názvu Starbucks Hand Crafted Collection na potřeby pro jezdectví a také pro kuřáky.

Ve spodním patře kavárny se budou konat autogramiády, literární večírky a podobné akce. Firma se také formou seminářů snaží zájemce zasvětit do tajů zpracování kávy.
Ve spodním patře kavárny se budou konat autogramiády, literární večírky a podobné akce. Firma se také formou seminářů snaží zájemce zasvětit do tajů zpracování kávy. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz
Podívejte se do slavné kavárny:
Starbucks: otevřela se první brána do království kávy v Česku

Parazitování a zneužívání

A v tom je právě problém. Kavárenská společnost Starbucks totiž schválení značky určené například na zapalovače nebo špičky na doutníky považuje za parazitování a zneužívání dobrého jména americké firmy.

Podle vyjádření zástupců Starbucksu totiž firma podporuje zdravý životní styl, sponzoruje program na ochranu životního prostředí a zapojuje se i do dalších charitativních akcí.

"Proto je neakceptovatelné, aby jméno nebo výrobky byly spojovány s tabákovými výrobky," uvedli zástupci firmy ve svém vyjádření pro Úřad průmyslového vlastnictví.

A navíc zapalovače a další potřeby pro kuřáky souvisí s provozováním kaváren, a to má zmást zákazníky. Lidé by si tak mohli myslet, že zapalovače se značkou Starbucks jsou dalším propagačním výrobkem kavárenské společnosti.

"Bude se jednat o klamání spotřebitele," uvedli zástupci firmy.

Úřad průmyslového vlastnictví ale značku pro potřeby pro cigarety nevymazal.

Cigarety jako noviny

"Za podobné výrobky by se daly považovat i tiskoviny, neboť noviny a časopisy jsou často v kavárnách k zapůjčení, dezerty a zmrzliny, neboť jsou v kavárnách obvykle nabízeny," uvedl šéf úřadu Karel Čada v rozhodnutí.

"Nelze konstatovat, že kuřácké výrobky jsou určeny pro stejný okruh spotřebitelů, to jest lidi navštěvující kavárny, neboť ne každý návštěvník kavárny musí být nutně kuřák," dodali zástupci úřadu v rozhodnutí.

Starbucks se obrátil na soud, spor ale zatím neskončil. Nejvyšší správní soud totiž vyhověl stížnosti Starbucksu a nařídil Městskému soudu v Praze, aby se sporem znovu zabýval.

Společnost Starbucks Coffee letos otevřela svoje první pobočky v Česku v Praze. Kavárna nabízí nejen teplé a studené nápoje, ale také sendviče nebo sladké zákusky.

Čtěte také: Kavárny Starbucks budou mít v lednu premiéru v Praze

Česko je první zemí ve středoevropském regionu, kde Starbucks otevřel zastoupení.

 

Právě se děje

Další zprávy