Kapsch překvapí řidiče i stát: nové mýto

Dušan Klimeš
16. 1. 2007 14:00
Praha - Ani satelit, ani mikrovlny, ale hybrid. Firma Kapsch nabídne státu pro druhou fázi systém, který v Evropě nikde nemají.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Hádanka ohledně druhé fáze mýtného - zda satelit, nebo současný mikrovlnný systém - tak má překvapivé rozuzlení.

Kapsch přichází se spojením obou systémů. Kamiony budou "kasírovány" satelitním signálem a mýtné brány budou dohlížet na to, aby se své povinnosti nesnažily vyhnout.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Vzali jsme to nejlepší z obou systémů a vytvořili hybridní koncept," potvrdil Aktuálně.cz zástupce firmy Kapsch David Šimoník.

"Díky tomu, že postavíme mýtné brány a zároveň zprovozníme satelitní výběr, dosáhneme maximální účinnosti a tedy nejvyšších příjmů jak pro Kapsch, tak pro stát," dodává.

V druhé fázi mýtného systému se počítá se zpoplatněním silnic I. třídy. Mýtných bran na nich bude o poznání méně, než kolik je nutné u už fungujícího mikrovlnného systému na dálnicích a rychlostních komunikacích.

Současná palubní jednotka Premid (nahoře) je podobná té rakouské (dole).
Současná palubní jednotka Premid (nahoře) je podobná té rakouské (dole). | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Nové palubní jednotky

Pokud ministerstvo návrh Kapsche přijme, bude si muset významná část řidičů vyměnit svoji palubní jednotku pořízenou teprve před pár týdny.

"Nová verze" by totiž musela uměla komunikovat jak s mikrovlnnými bránami, tak se satelitem.

A ministerstvo nemá příliš na vybranou. Kapsch sice předkládá více návrhů, každý z nich ale počítá tak či onak s hybridní koncepcí.

Krabičky by museli měnit dopravci, kteří využívají silnice první třídy. Uchráněni zůstanou ti, kteří jezdí jen po současných dálnicích - na nich totiž bude dál fungovat mikrovlnný systém.

Proč firma Kapsch pro druhou fázi nezvolila raději čistě satelitní systém jako například v Německu?

Mýtné brány musí kvůli průtahům s povolením na přípojku elektřiny fungovat na naftový agregát
Mýtné brány musí kvůli průtahům s povolením na přípojku elektřiny fungovat na naftový agregát | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Efektivita výběru je mnohem nižší než u mýtných bran a mikrovln. Proto chceme využít jednoduchosti a elegantnosti satelitního systému, nicméně přidat kontrolní prvek v podobě mikrovlnného systému, který lze velmi těžko ošidit," popisuje Šimoník.

Čekání na ÚOHS

Firma i stát ale musí vyčkat, jaké stanovisko k jejich hybridnímu plánu zaujme Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten by měl přezkoumat, jestli změna systému na částečně satelitní nevybočuje z rámce původního tendru.

Pokud by ÚOHS shledal, že ano, muselo by Ministerstvo dopravy vypsat na druhou etapu nové výběrové řízení.

Do původního se totiž uchazeči nabízející satelitní systém ani nehlásili z důvodu, že podmínky tendru to neumožňovaly. Bude tedy záležet na "strážcích volné konkurence", aby rozhodli, zda hybridní systém zavdává příčinu pro nové řízení.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Evropa i Moos pro

O hybridní verzi mluví pozitivně i odborná komise vedená Petrem Moosem. Spor prý s Kapschem vede jen o čistě odborné a technické podrobnosti, nikoli o nápad jako takový.

Hybridní systém podporuje i Evropská komise, která má těžkou hlavu z toho, jak skloubit dvě koncepce, které se uplatňují v různých státech. Díky novým palubním jednotkám by tak kamion mohl využívat souběžně oba systémy. Systém nyní firma testuje ve Švédsku a ve Vídni.

Na druhou stranu se ale stát zprovoznění druhé etapy dočká zřejmě až příští rok místo v červenci, jak firma původně předpokládala a slibovala.

 

Právě se děje

Další zprávy