Praha - Systém mýtných bran na dálnicích již předepsal řidičům k úhradě 2,853 miliardy korun. Přibližně tolik stát zaplatí za vystavění první fáze, tedy pokrytí dálnic.
Po 191 dnech se tak mikrovlnné mýtné brány i s ostatními částmi systému státu zaplatí.
"Od dnešního dne bude mýtný systém dalších deset let už pouze vydělávat peníze daňovým poplatníkům," říká Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém v Česku dodala a nyní provozuje služby s ním spojené.
Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka však nadšení mírní. "Zdaleka ne všechny peníze jsou na účtech státu, je to tisková zpráva Kapsche, kterou nechci komentovat," řekl.
Za deset let vyprší smlouva mezi firmou Kapsch a státem. Poté už bude záležet na úřednících, zda smlouvu o provozování mýtného prodlouží, nebo vypíší tendr na nového.
Mýtné na splátky
Stát za vystavění ještě firmě Kapsch částku neodvedl. První splátka, kterou zaplatí v září, bude tvořit asi čtvrtinu konečné částky, tedy asi 700 milionů korun.
Navíc musí stát společnosti ročně odvést 900 milionů za provoz systému, který zahrnuje distribuční centra, kontrolu mýta či vydávání palubních jednotek.
Pokud by výběr pokračoval současným tempem, vydělá státu přes čtyři miliardy korun ročně.
Nižší třídy na řadě
Systém elektronického mýta zatím funguje pouze na dálnicích. V řešení jsou ovšem další fáze, které "postihnou" i silnice první třídy. Nejnovější návrh ministerstva dopravy počítá i se zpoplatněním cest druhých a třetích tříd.
K tomu by už měl být využit satelitní, nikoli mikrovlnný systém, jak je tomu nyní.
Kvůli tomu musí ministerstvo vypsat nový tendr na dodavatele.
Původně měl systém mýtného stát pět až šest miliard korun. Tyto počty ale počítaly se zprovozněním i druhé fáze, nad kterou nyní vysí velký otazník.