Pilotní provoz mýtného systému "vyhodil" první výsledky. A ty mohou těšit obě strany. Zjištěná účinnost systému ve výši 99,7 procenta zaručuje, že stát z mýtného získá to, co požaduje. Kapsch si naopak bude první tři měsíce příštího roku užívat příslušné odměny, již si vyjednal v dodatku ke smlouvě.
Stát se totiž s firmou dohodl, že pokud bude mýto fungovat na více než 95 procent, může si provozovatel po tuto dobu nechat vše, co vybere nad tuto hranici. Naopak doplatí vše, co nevybere do 85 procent úspěšnosti, potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Čísla, která dnes zveřejnil Kapsch, nechtěl Hodač příliš komentovat. "Po určité době zveřejníme výsledky skutečného měření účinnosti, a pak si můžete porovnat ta dvě čísla," řekl pouze. Podle něj může systém, pokud je kompletní a celý propojený, dosahovat účinnosti 98 až 99 procent. "Což, já se obávám, že dnes ještě oni nemají," dodal Hodač.
Nakonec pár miliard
Podle odhadů státu, potažmo ministerstva dopravy, by do státní kasy mělo přitéci pět až šest miliard korun ročně. Některé odhady počítají i s vyšší částkou.
Záležet ovšem bude na tom, jak se zachovají dopravci. Čeští dopravci mohou pro své cesty zvolit jiné silnice než dálnice a vyhnout se tak placení. Zahraniční řidiči se pak Česku mohou raději vyhnout a zkusit to jinudy.
"Na správném fungování mýtného má Kapsch samozřejmě obrovský zájem. Vždyť teprve z peněz, co se vyberou, bude stát celou stavbu splácet," říká zástupce firmy Evžen Staněk.
"Mýtné v Česku zaplatilo konsorcium celé. Teprve od poloviny příštího roku, kdy státu přijdou platby z poplatků, se začne splácet firmě Kapsch," dodává.
Jednotky jedou
Potěšující zprávou pro obě strany tak je i to, že se autodopravci "probudili" a konečně začínají ve velkém nakupovat palubní jednotky na příjem mikrovlnného systému, takzvané premid.
Celkem již bylo vydáno přes 32 tisíc jednotek, přitom ještě před několika dny to bylo jen 20 tisíc.
"Do konce týdne počítáme s tím, že mezi uživateli již bude 40 tisíc palubních jednotek," předpovídá ředitel společnosti Kapsch Telematic Services Karel Feix.
Celkem by si své palubní jednotky mělo pořídit asi 87 tisíc kamionů, další tisíce budou čekat na distribučních místech, kde si je budou půjčovat "občasní" uživatelé dálnic.