Jančura: Žluté vlaky jsou pozitivní kampaň. Proti ČSSD

Karel Toman
13. 5. 2010 18:56
Lidé dostanou do schránek letáky, kdo je pro konkurenci na železnici. ČSSD to není
Radim Jančura, majitel a ředitel společnosti Student Agency
Radim Jančura, majitel a ředitel společnosti Student Agency | Foto: Student Agency

Olomouc - Majitel společnosti Student Agency rozjel svou vlastní předvolební kampaň. Radim Jančura sice za žádnou partaj nekandiduje, jeho žluté vlaky ale mají lidem v Ústeckém a Olomouckém kraji a vlastně v celé zemi ukázat, čím se mohli vozit do práce a kdo může za to, že tomu hned tak nebude.

"Rozhodli jsme se jít na to pozitivně," říká Jančura o kampani proti ČSSD. "Neříkáme: ti a ti jsou špatní. Ukazujeme lidem: hele, tady jsou krásný vláčky."

A.cz: Společně s Arrivou a Veolií jste chystali stížnost k Evropské komisi na dvanáctimiliardovou dotaci státu Českým drahám i na to, že kraje uzavřely koleje konkurenci. Jak to se stížností vypadá dnes?

Stížnost máme připravenou. Původně jsme ji měli poslat v únoru. Rozhodli jsme se ale, že ji pošleme před volbami. Před volbami tedy k Evropské komisi odchází stížnost, že zakázka byla drahám dána bez výběrového řízení za předraženou cenu.

A.cz: Proč před volbami?

Tyhle výlety žlutými vlaky po českých krajích jsou vlastně jakási předvolební akce. Jde o to, aby si lidé uvědomili, že kraje, jimž vládnou sociální demokraté, se rozhodly dát největší zakázku v historii České republiky - nikoliv železnice, ale České republiky, zakázku za 150 miliard na 15 let - Českým drahám.

A.cz: Já měl za to, že to je zakázka na deset let.

Ano. Ale v případě, že České dráhy koupí alespoň pár vozidel, mají možnost prodloužit smlouvu o dalších pět let. Je to dokonce automatické.

A.cz: Je tedy vůbec nějaká šance, že se těch příštích 15 let na koleje vaše žluté vlaky dostanou?

Největší šance je přes Evropskou komisi. Druhá je, že se změní politická reprezentace v krajích. Ale taky je tu šance, že stávající hejtmani procitnou, zjistí, že podepsali smlouvy, díky kterým Českým drahám platí podstatně víc než v minulých letech a nemají vůbec žádné garance, že se do pěti let kvalita na železnici změní. Mám první signály, že některé kraje už procitat začínají.

A.cz: Podíly zisku ve vaší firmě jsou dnes třetina z letenek, čtvrtina z autobusů a zbytek z toho ostatního. Jaký by ten podíl byl, kdybyste zakázku na těch 15 rychlíkových spojů dostali?

Kdybychom jezdili motoráčkem z Horní Dolní, měli bychom obrat třeba jen deset milionů korun. Kdybychom získali celý kraj, tak to jsou asi 300 milionů. U těch 15 spojů u ministerstva dopravy to byl obrat někde kolem miliardy až miliardy a půl. Je to hodně, ale to uděláme i dovolenou.cz. Dnes má Student Agency obrat asi čtyři miliardy.

Foto: Jan Langer

Hejtmané nebo Žaluda (generální ředitel ČD Petr Žaluda, pozn. red.) často argumentují tím, že jsme chudá firma. Ale náš obrat jsou dnes čtyři miliardy od našich klientů. České dráhy získají od svých klientů pět miliard, a to pak mají dalších 12 miliard na dotacích. Jsme tedy srovnatelně velké firmy. Co je neporovnatelné, jsou ty dotace.

A.cz: V politických kuloárech se prý říká, že jste se měl držet těch svých autobusů. Neukousnul jste si bojem o koleje příliš velké sousto? Nepodcenil jste, jak velké politikum v Česku místní dráhy jsou?

Ten „špatný" v tomhle sporu nejsou České dráhy. Oni jen dělají to, co umí, a jsou spíš nešťastní. Problém je opravdu ta politika. Politická reprezentace, a především sociální demokracie, mají tendenci zachraňovat podniky jako jsou České dráhy, České aerolinie, ČEZ, z kterých pak určité firmy napojené na politiku získávají peníze. Je potřeba se podívat, kdo dodává do Českých drah - od toaletního papíru po lokomotivy. Ano, je to věc politiky. Ale ne proto, že by politici chtěli udělat něco dobrého pro lidi, ale proto, že je v tom kšeft. Když je firma státní, může si politik diktovat, kdo jí bude dodávat zakázky. Jakmile je soukromá, tak politika nemusí pustit ani za práh vlastních dveří.

A.cz: Ukousnul jste si tedy se žlutými vlaky příliš nebo ne?

Pro nás je důležité ten trh otevřít. Nejenom pro nás, ale i pro světové dopravce typu Veolia a Arriva nebo i lokální dopravce. My nepotřebujeme, abychom jezdili všemi vlaky této země. Nám stačí trh otevřít a provozovat třeba desetinu vlaků v České republice. Nemáme ambice, aby se z monopolu Českých drah stal monopol žlutých vlaků. To není vůbec zdravé.

A.cz: Vaše nedávné inzeráty proti ČSSD jsou známé, utratil jste za ně poměrně dost peněz. Sponzorujete před volbami nějakou stranu?

Jediné straně jsme nedali ani korunu. Rozhodli jsme se jít na to pozitivně. Neříkáme: ti a ti jsou špatní. Ukazujeme lidem: hele, tady jsou krásný vláčky, občané několika krajů dostanou do schránek tyto letáčky, kde se dozví, jak funguje doprava a co ti hejtmani pokazili. Není tady ale napsáno, že ČSSD jsou ti špatní. Jsou tady loga ostatních stran, které podporují konkurenci na železnici. Říkáme: tihle to podporují, hádejte, kdo ne. Občanovi to zapálí samo. Takže je to pozitivní kampaň.

 

Právě se děje

Další zprávy