Praha - Do soutěží o provoz vlaků na pětici českých rychlíkových tratí se přihlásí minimálně jeden tuzemský soukromý dopravce. "Už v roce 2009 jsme vládě říkali, že jsme tam připraveni nasadit naše vlaky," říká ředitel společnosti RegioJet Radim Jančura s tím, že o podobné zakázky tvrdě bojovali celé poslední čtyři roky.
"Předchozí ministři dopravy ale nebyli moc aktivní, teprve Zdeněk Žák teď lusknutím prstu dohnal jejich ztrátu," komentuje podnikatel.
Zástupci jeho mladšího soukromého konkurenta, skupiny Leo Express, si zatím tolik jistí nejsou. "Počkáme na oficiální znění těchto výběrových řízení a poté se budeme rozhodovat o konkrétní strategii," říká mluvčí Michal Kuzmiak s tím, že tendry sice vypadají zajímavě, ale prvně je třeba analyzovat, jaké má Leo Express na vybraných tratích možnosti.
Snad budou Dráhy rozumné
Soutěže chce ministerstvo vypsat na trati z Prahy přes Karlovy Vary do Chebu, z Prahy do Děčína, dále pak mezi Plzní a Mostem, Libercem a Pardubicemi a Libercem a Ústím nad Labem.
Aby se soutěže uskutečnily, potřebuje Žák souhlas vlády. "Letos se to jen vypíše, dopravci pak budou mít tak půl roku na podávání nabídek," očekává Jančura.
V rámci liberalizace českého železničního trhu proběhl již jeden tendr, a to na trase Olomouc - Krnov - Ostrava. Jelikož ale vítězný RegioJet zůstal nakonec ve výběrovém řízení jako jediný a druhá Arriva odstoupila, ministerstvo jej zrušilo. "Doufám, že se tentokrát přihlásí i České dráhy, že budou rozumné a nebudou se snažit soutěž svojí nepřítomností blokovat," uvádí Jančura pro Aktuálně.cz