Jančura má pro Slovensko Talent, špičkový motorový vlak

Tomáš Fránek
7. 1. 2011 16:41
RegioJet nasadí na trasu Bratislava - Komárno vlaky od společnosti Bombardier
Foto: Bombadier.com

Brno/Bratislava -  Stejný zážitek z cestování jako mají lidé ve vlacích v Německu nebo Rakousku na regionální tratích budou mít i Slováci.

A to díky české společnosti RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury. Slovensko, které zatím dotuje státní dráhy vyšší částkou než dostávají v tuzemsku České dráhy, tak bude mít soukromého dopravce na významné regionální trati dříve než Česko.

Společnost RegioJet na devět let uzavřela smlouvu na dotovaný provoz osobních vlaků na trati mezi Bratislavou a Komárnem. Podmínkou smlouvy je, že 94 procent vlaků přijede včas. Když budou mít zpoždění více jak třicet minut, zaplatí za to RegioJet pokutu.

Wifi, noviny a stevardky

Firma potvrdila, že na trať, na které chce ročně přepravit téměř dva miliony lidí, nasadí špičkové motorové vlaky Talent od společnosti Bombardier. Ty využívají v regionální dopravě například německé nebo rakouské dráhy.

Prototyp vlaku typu Talent byl představen v roce 1994, první soupravy Talent byly uvedeny do provozu v roce 1996. Používají se v Německu, Rakousku a Norsku, přičemž celosvětově jezdí více než 260 jednotek, menší počty jsou používány v Maďarsku, Kanadě a Nizozemsku.

RegioJet chce ve vlacích zavést služby, které nabízí i v autobusech Student Agency. „Ve vlacích bude bezplatné připojení wifi, nabídka novin a občerstvení a přítomnost palebního personálu," uvedla firma.

Podle zástupců firmy slovenské úřady rozhodly ve prospěch lepších služeb pro cestující dříve než Česko. „Díky tomu budou už za patnáct měsíců mít cestující prospěch ze špičkových služeb v železniční dopravě, která bude odpovídat švýcarským nebo německých standartům," řekl Jiří Schmidt ze společnosti RegioJet.

Podle něj se chce firma ucházet o provoz i na dalších tratích na Slovensku. Slovensko může soukromým přepravcům uvolnit desetinu trhu osobní železniční přepravy.

Slováci jsou rychlejší

Dominantní postavení si zachová státní Železničná spoločnosť Slovensko, podle ministra dopravy Jána Figeľa však jeho úřad upřednostní případnou výhodnější nabídku soukromé firmy. "Ministerstvo je otevřené dalším rozhovorům na tato témata," řekl Figeľ.

V Česku se zatím RegioJet na významné regionální trati nedostane. Většina krajů totiž na konci loňského roku podepsala bez výběrového řízení desetileté smlouvy s Českými drahami. Smlouvy už přešetřuje Evropské komise.

V Česku proto chce RegioJet v příštím roce zahájit provoz dálkových vlaků bez státní dotace. Narušení monopolu Českých drah v rychlíkové dopravě ohlásil na polovinu roku. Pokud firma stihne nakoupit vagony a upravit lokomotivy, začne jezdit na trati Praha - Ostrava - Žilina.


 

Právě se děje

Další zprávy