Jak do Vídně? Přes Mikulov i Břeclav za 23 miliard

Tomáš Fránek
10. 6. 2008 12:15
Místo jedné trasy vláda posvětila obě varianty
Ať se vydáte kamkoli, čekají na vás liduprázdné hraniční budovy.
Ať se vydáte kamkoli, čekají na vás liduprázdné hraniční budovy. | Foto: Attila Racek

Brno -  Dlouho očekávané rozhodnutí je konečně na světě - do Vídně z Brna se po dálnici bude jezdit přes Mikulov, rozhodla dnes vláda.

Ale zároveň schválila také to, že se postaví rychlostní komunikace z Břeclavi k rakouským hranicím. Řidiči tak dostanou na výběr: do Vídně se dostanou po nové silnici jak přes Mikulov, tak po dálnici D2 do Břeclavi a pak k hranicím s Rakouskem.

Šalamounské řešení 

Proti trase přes Pálavu a Mikulov dlouhodobě  protestují nevládní sdružení a starostové obcí, stížnost na tuto trasu leží i u Ústavního soudu. Trasa přes Břeclav je podle aktivistů výrazně levnější a také šetrnější k životnímu prostředí.

"Vláda rozhodla, že souhlasí s oběma variantami," uvedl předsedy Mirek Topolánek.

Vláda tak chválila usnesení, podle kterého souhlasí jak s vybudováním  dálnice R52 přes Mikulov, tak i s propojením silnice R55  na Rakousko u Břeclavi. Ministr dopravy má připravit mezinárodní smlouvy o propojení obou silnic na rakouskou silniční a dálniční síť.

Ministr dopravy Aleš Řebíček dnes uvedl, že celkem bude vybudování obou tras na Rakousko stát dvacet tři miliard. A silnice do Mikulova se má začít stavět v roce 2010 a to i za pomoci evropských peněz.

O napojení silnice u Břeclavi chce Česko s Rakouskem jednat, podle velvyslance v Rakousku Jana Koukala ale Rakušané zatím rozšíření silnice v této lokalitě nechtějí.

Ale ani verdikt vlády spory neutišil, každá ze stran se vysvětluje verdikt soudu po svém. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač uvedl, že je jasné, že první se bude stavět dálnice do Mikulova.

Podle aktivistů občanských sdružení ale bude jasné teprve až padne rozhodnutí, kterou variantu podpoří penězi z fondů Evropské komise. A to, že vůbec poprvé vláda oficiálně připustila břeclavskou variantu, označili za průlomové.

"Mrzí mne, že se nám nepodařilo přesvědčit naše koaliční partnery, že  rozhodnutí spojit Brno s Vídní trasou přes Mikulov je pro Českou  republiku ekonomicky i ekologicky méně výhodné než trasa přes  Břeclav," uvedl ministr školství Ondřej Liška.

Jeho kolegyně Věra Jakubková ale označila rozhodnutí vlády ta tunel pod Pálavou, podle ní je rozhodnutí vlády nesmyslné.

Lednice a Valtice mimo trasu kamionů

Podle něj je ale aspoň důležité to, že vláda souhlasila s prodloužením silnice R55 k rakouským hranicím, to podle zelených povede k tomu, že se kamiony jedoucí z Polska vyhnou vzácnému lednicko-valtickému areálu. 

"Je to první krok k realizaci  břeclavské varianty spojení Brno-Vídeň, kterou zelení dlouhodobě podporují," uvedl Liška.

Vláda tak nečekala na výsledek studií, které měly obě varianty porovnat a které zadalo Ředitelství silnic a dálnic. To za studie zaplatí tři miliony korun, mají být hotové v létě. A postup vlády proto kritizují zástupci občanských sdružení 

"Zaplatili jsme za práci, která bude k ničemu," uvedla Daniela Konečná, právnička Ekologického právního servisu.

Vláda tak podle ní otevřela prostor k tomu, aby namísto jedné vznikly hned dvě drahé a z hlediska dopravního spojení neopodstatněné stavby. "Přitom stále chybí potřebné srovnání variant, které by určilo, jaké spojení na Vídeň preferovat a proč," uvedla Konečná.

 

Právě se děje

Další zprávy