Brno - Česko potvrzuje svoji pověst ráje pro výrobce převodovek pro osobní auta.
Poté, co automobilka Škoda Auto investovala v Mladé Boleslavi do rozšíření výroby převodovek 1,5 miliardy korun, získala nyní podle informací deníku Aktuálně.cz souhlas kraje s výrazným rozšířením továrny a stavbou nové haly na výrobu převodovek také automobilka Hyundai.
Moravskoslezský kraj tak rozhodl, že se továrna v Nošovicích může rozšířit o dalších osmnáct tisíc metrů čtverečních, které zabere nová hala, podle krajských úřadníků nová výroba neohrozí životní prostředí ani lidi žijící v okolí továrny. Protesty lidí a občanských sdružení, kterým se plány automobilky Hyundai nelíbily, neuspěly, kraj je odmítl.
Z Nošovic do Žiliny a zpět
Hyundai plánuje zvýšení výroby převodovek v Nošovicích ze současných tří set tisíc kusů ročně na dvojnásobek, investice bude v miliardách korun. Výrobu chce firma začít nejdříve v roce 2011 a novou práci získá 256 lidí. Část produkce zamíří do sesterské továrny Kia v Žilině.
"Česká republika je v současné době významným producentem osobních automobilů, v Evropě se řadí na přední pozice v produkci na obyvatele. Protože v průmyslové zóně v Nošovicích byla zahájena výroba osobních automobilů Hyundai a rovněž v závodě společnosti Kia Motors v Žilině na Slovensku výroba probíhá, bude odbyt zajištěn právě v těchto dvou závodech," uvedla firma v žádosti o posouzení nové továrny.
"Vliv převodovkárny na imisní a hlukovou situaci může být znatelný především v samotném areálu Hyundai, v rámci celkového provozu společnosti však bude minimální a oproti současnému stavu se situace v podstatě nezmění," slibuje firma v oznámení.
Plány automobilky se nelíbí části obyvatel regionu, námitky mají také občanské sdružení. Podle nich se zhorší už tak špatná situace v dopravě, lidi bude otravovat hluk a emise.
Podmínky platí
Moravskoslezský kraj proto pro výstavbu a provoz převodovkárny stanovil přes třicet různých podmínek. Hyundai by tak například měl při výběru stavební firmy preferovat ty společnosti, které staví šetrně k životnímu prostředí, úřady budou sledovat hluk a emise. Hyundai ale nemusí pro dovoz a vývoz materiálu využívat železnici, jak požadovali především ekologové.
"Z hlediska vlivu na životní prostředí je akceptována varianta navržená oznamovatelem (společností Hyundai). Při provozu nebude využívána železniční doprava," uvedl v rozhodnutí krajského úřadu šéf odboru hodnocení vlivu na životní prostředí Milan Machač.
Hyundai ke konci roku 2008 zahájil sériovou produkci osobních aut v Nošovicích. Nošovická automobilka vyrobila v minulém roce zhruba 118 000 vozů.
Do výroby převodovek investuje i Škoda Auto, její 1,5 miliardová investice patří mezi největší v Česku v poslední době. Kapacita nového provozu dosáhne 1000 kusů denně, výroba zaměstná 270 lidí. "Zahájení výroby je plánováno na konec roku 2010," uvedl už dříve Reinhard Jung, předseda představenstva Škoda Auto.
Automobilový průmysl díky šrotovnému nepostihla zatím krize tak silně jak se čekalo. Počet pracovníků v automobilovém průmyslu loni klesl o 14 000 lidí na 115 450 osob.
"Z údajů je vidět, že opatření zavedená v řadě zemí Evropské unie měla kladný dopad i na stabilizaci zaměstnanosti v automobilovém průmyslu České republiky v průběhu druhého pololetí roku 2009," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Český automobilový průmysl má podle Jahna na začátku letošního roku relativně dobrou startovní pozici. "Nicméně se očekává, že i tento rok bude pro automobilový průmysl náročný, protože oživení na světových trzích bude přicházet pouze pozvolna," dodal.