Hyundai má razítko, stát soud na krku

Tomáš Fránek, Martina Macková
18. 5. 2006 10:30
Brno/Nošovice - Podepsáno! Stát a kraj v Koreji uzavřely smlouvu s firmou Hyundai. Automobilka má v kapse souhlas úřadů, stát na krku žalobu.

Ministerstvo životního prostředí totiž v rámci posouzení vlivu továrny na životní prostředí v Nošovicích (EIA) řeklo "ano" její výstavbě. Souhlas resortu je důležitý pro vydání dalších povolení, třeba územního či stavebního řízení.

Je už ale také jasné, že souhlas Ambrozkova ministerstva bude řešit soud. Jiří Nezhyba z Ekologického právního servisu (EPS) totiž deníku Aktuálně.cz potvrdil, že ekologičtí právníci podají žalobu.

Sankce pro Česko?

Podle EPS totiž ministerstvo ve snaze vyjít co nejvíce vstříc korejskému investorovi nerespektovalo české zákony.

Infobox

CO DÁ ČESKO HYUNDAI

  • 2,415 miliardy korun - v letech 2007 až 2013 na podporu výstavby nošovického závodu.
  • 2,5 miliardy korun  - do roku 2011 na nová pracovní místa či rekvalifikaci zaměstnanců a daňové úlevy (pro Hyundai a 15 dodavatelů)
  • 10,5 miliardy korun - zaplatí stát za stavby či modernizace silnic 

Organizace tvrdí, že úřad připustil existenci hned tří zpracovaných dokumentací pro možná umístění závodu - v Nošovicích, Mošnově, Holešově, ale ty vůbec neobsahovaly vzájemná porovnání lokalit. Právě z porovnání by bylo patrné, kterou lokalitu by výstavba z pohledu ochrany životního prostředí nejméně poškodila.

"Toto popírá smysl posuzování. Navíc pochybení může vést k vyšetřování Evropskou komisí a následným sankcím proti České republice," uvedli právníci EPS. Stát navíc začal zpracovávat dokumenty za peníze daňových poplatníků už v době, kdy nebylo jasné, pro které místo se firma rozhodne.

Odborníci v rámci studie EIA u továrny Hyundai v Nošovicích posuzovali vliv jak na krajinu, tak na dopravu, hluk, emise nebo živočichy v celé lokalitě. Závod má vyrůst na 260 hektarech, posuzována byla výroba 300 tisíc aut ročně.

Ministerstvo svůj souhlas udělilo, společně s ním definovalo 88 podmínek, které musí korejský investor i příslušné úřady splnit.

Voda, vzduch, krajina

Odborníci například upozorňovali na to, že obří továrna výrazně změní vzhled krajiny v okolí Chráněné krajinné oblasti Beskydy. "Výstavbou průmyslové zóny včetně navazujících aktivit dojde v rozsáhlém území v podhůří Beskyd k úplné změně krajinného rázu," uvedl ve svém stanovisku šéf CHKO Beskydy František Jaskula.

Foto: Supermapy.cz

Jedním z požadavků ministerstva je proto monitoring návštěvnosti Chráněné krajinné oblasti Beskydy.

Ministerstvo při souhlasu také stanovilo podmínky pro vypouštění emisí z továrny, výsadbu zeleně, stavbu protihlukových valů nebo dopravu v okolí závodu. Frekvence dopravy totiž výrazně vzroste a problémem nebudou jen kamiony, ale také osobní auta a autobusy.

Odbor ministerstva, který se zabývá zvlášť chráněnými částmi přírody, dokonce požadoval, aby se pro závod stanovila jakási kvóta, kolik má dovážet materiálu a odvážet automobilů po železnici.

Foto: ČT24
SPECIÁL: VŠE O PŘÍCHODU HYUNDAI DO ČESKA čtěte v článcích, které pro Vás připravili reportéři deníku Aktuálně.cz. Investici, kterou oslavuje současná vláda jako velký úspěch a která má přinést tisíce pracovních míst, znepřehledňuje vyšetřování šéfa jihokorejské firmy.

Nakonec se ale ministerstvo rozhodlo chtít po investorovi pouze, aby se "v maximální míře využila železniční doprava s ohledem na oblast se zhoršenou kvalitou ovzduší".

Ministři mají úkoly

Požadavky ministerstva se dotýkají také živočichů žijících v lokalitě. V Nošovicích totiž žijí někteří vzácní obojživelníci a plazi, a ti musí být přemístěni jinam. Už dnes se ornitologové v Nošovicích snaží přinutit ptáky, aby si za hnízdiště nevybírali průmyslovou zónu.

Vláda v usnesení, ve kterém souhlasila s investiční smlouvou se společností Hyundai, rozdává úkoly jednotlivým ministrům. Ti mají zajistit výstavbu železničního koridoru, napojení nových silnic a křižovatek, zabránit průtahům ve vydávání víz nebo také zajistit doručování pošty či navýšit počet pracovníků, kteří budou mít na starosti investiční pobídky, nábor a rekvalifikaci zaměstnanců.

Ministr dopravy ale bude muset například zařídit, aby přes silnici, která vede do Jablůnkova a na Slovensko, mohli přecházet vlci, medvědi nebo i vydry. Ze Slovenska a tamní automobilky KIA totiž budou do podhůří Beskyd proudit kamiony s díly.

Migrační koridory pro zvířata musí ministerstvo zajistit do konce roku 2008.

Vláda uvolní na investiční pobídky pro společnost Hyundai postupně 900 milionů korun v roce 2007, na rok 2008 počítá s příspěvkem ve výši 600 milionů korun a na léta 2009 až 2013 pak s uvolněním 915 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy