Brno - Optimalizace, racionalizace a další slova označující úspory jsou v současnosti zaklínadlem většiny firem. I ty, na něž zatím hospodářská krize nedopadla nijak tvrdě, se snaží své výdaje snížit. A takzvané zaměstnanecké benefity jsou mezi prvními "na ráně".
K úlevě společností, které na nabídkách různých výhod pro zaměstnance postavily svou existenci, však zaměstnavatelé benefity neruší ve velkém.
"V poslední době jsme díky ekonomické krizi zaznamenali omezování odběrů zaměstnaneckých benefitů u některých zákazníků, nicméně jedná se stále o jednotlivé případy. Nelze však přesně říci, které benefity se škrtají jako první, to je na individuálních potřebách a možnostech dané firmy," uvedl Bruno Berthier, generální ředitel společnosti Accor Services CZ, která nabízí například stravenky Ticket Restaurant.
Stravenky se stále drží
Krizi zatím nejlépe odolává nejoblíbenější benefit - stravenky. Poukázky na jídlo, z nichž část hradí zaměstnanec a část firma, která si navíc tyto náklady může odečíst z daní, v současnosti v Česku využívá více než 1,3 milionu lidí.
Společnosti, které tyto kupony nabízejí, se shodují, že k hromadnému rušení objednávek rozhodně nedochází. Ale úplně růžová situace také není. Společnosti jsou opatrné.
"Některé společnosti neuskutečnily úvodem letošního roku původně avizované zvýšení nominální hodnoty stravenek. Současně vázne finalizování některých nových rozjednaných obchodních případů," zhodnotil Petr Pacas, obchodní ředitel společnosti Le Chèque Déjeuner.
Odebírají méně, protože propouštěli
I když zástupci "stravenkových" firem tvrdí, že zaměstnavatelé se snaží tuto výhodu pro své lidi podržet, objemy odebíraných poukázek přesto klesají.
"Množství odebíraných stravenek závisí samozřejmě na personální situaci. U řady menších firem, které odběry omezily, jsme pátrali po důvodu a dozvěděli se, že společnost propouštěla. Je však zřejmé, že zrušení stravenek si firmy nechávají až jako jednu z posledních možností," uvedl Vladimír Filip ze společnosti Exit group, která je zavedená především na Moravě.
Jen velmi málo společností volí možnost přechodu na poukázky v nižší hodnotě. Spíš naopak. "Výše nominální hodnoty stravenek má naopak spíše zvyšující tendenci. A to díky nedávnému zvýšení zákonem stanoveného příspěvku na stravování. Optimální hodnota stravenky se tímto krokem zvýšila z 87 Kč na 91 Kč a celá řada našich zákazníků možnost navýšit příspěvek na stravování zaměstnanců využila," řekl Berthier.
Posilovat tým v Karibiku? Zapomeňte
Úspory v dosud prosperujících firmách se naopak podepisují na těch, kdo nabízejí zajištění teambuildingových akcí v exotických lokalitách.
"Ještě před pár měsíci byly firmy zaměřené na teambuilding a outdoor na svém vrcholu. Dnes některé krachují, protože jejich kurzy nikdo nepoptává. Ten pokles zakázek je hodně strmý," uvedl ředitel komunikační a PR agentury Commservis.com Tomáš Kopecký.
Jeho vlastní společnost se nyní soustředí na hledání intenzivních programů, které umožňují stmelování kolektivu za výrazně nižší částky, než byly donedávna populární pobyty v zimních Alpách nebo na plážích v Karibiku.