Brno - Utáhnout opasky, zatnout zuby a vymýšlet další a další způsoby, jak přimět lidi k nákupu. Tak nějak bude letošní rok vypadat pro ty, které živí maloobchodní prodej. Alespoň tak to vidí experti na tuto část trhu.
Ti v anketě odborného magazínu RetailInfo.cz odhadovali vývoj maloobchodu v letošním roce. A neprorokovali mu příliš zářivou budoucnost.
"Pokles tržeb dopadl výrazněji na obchodníky až ve druhé polovině roku 2009 a jejich propad nebyl tak dramatický jako například v průmyslu. O to pomalejší oživení se dá ale podle expertů na maloobchod očekávat letos," upozornil projektový manažer Retail Info Ondřej Hloupý.
Češi budou opatrní ještě nejméně půl roku
I když se podle statistik tržby maloobchodníků propadly loni jen o 4,3 procenta, což je například v porovnání s propady průmyslu velmi mírné, ani v jediném měsíci se nedostaly na úroveň předcházejícího roku. Tento vývoj nezlomily ani vánoční nákupy.
A nechuť k rozhazování Čechům vydrží ještě nejméně půl roku, předpovídají experti. Tak dlouho bude trvat, než se maloobchodní tržby vrátí k růstu.
"Zatímco některé sektory ekonomiky už letos zažijí růst, krize v maloobchodu se bude táhnout, protože je stále mnoho obyvatel bez práce," vysvětlil ekonom Luděk Niedermayer z Deloitte ČR.
A nezaměstnanost má v letošním roce vystoupat až k jedenácti procentům a mohla by tak zdolat i rekord z počátku roku 2004. Tehdy byla míra nezaměstnanosti v Česku 10,9 procenta.
Zároveň ale odborníci nepředpokládají další významnější propady trhu. "Maloobchod v letošním roce poklesne o zhruba 1 procento. Recese se přesouvá z výroby do spotřeby," uvedla před časem Helena Horská z Raiffeisenbank.
Hlavní zbraní v boji o zákazníka už ale nebude nejnižší cena. Dokazují to jednak průzkumy, podle nichž lidé požadují i určitou kvalitu služeb, ale také odklon zákazníků, který v loňském roce pocítily diskontní prodejny.