Experti tvrdí: Češi nezačnou nakupovat ještě půl roku

Veronika Skálová Veronika Skálová
18. 2. 2010 11:22
Odborníci na maloobchod předpovídají obchodníkům ještě nejméně půlroční útlum
Nakoupíme jen, co potřebujeme. Dopřávat si budeme moci až po krizi. Ilustrační foto.
Nakoupíme jen, co potřebujeme. Dopřávat si budeme moci až po krizi. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Brno - Utáhnout opasky, zatnout zuby a vymýšlet další a další způsoby, jak přimět lidi k nákupu. Tak nějak bude letošní rok vypadat pro ty, které živí maloobchodní prodej. Alespoň tak to vidí experti na tuto část trhu.

Ti v anketě odborného magazínu RetailInfo.cz odhadovali vývoj maloobchodu v letošním roce. A neprorokovali mu příliš zářivou budoucnost.

"Pokles tržeb dopadl výrazněji na obchodníky až ve druhé polovině roku 2009 a jejich propad nebyl tak dramatický jako například v průmyslu. O to pomalejší oživení se dá ale podle expertů na maloobchod očekávat letos," upozornil projektový manažer Retail Info Ondřej Hloupý.

Češi budou opatrní ještě nejméně půl roku

I když se podle statistik tržby maloobchodníků propadly loni jen o 4,3 procenta, což je například v porovnání s propady průmyslu velmi mírné, ani v jediném měsíci se nedostaly na úroveň předcházejícího roku. Tento vývoj nezlomily ani vánoční nákupy.

A nechuť k rozhazování Čechům vydrží ještě nejméně půl roku, předpovídají experti. Tak dlouho bude trvat, než se maloobchodní tržby vrátí k růstu.

"Zatímco některé sektory ekonomiky už letos zažijí růst, krize v maloobchodu se bude táhnout, protože je stále mnoho obyvatel bez práce," vysvětlil ekonom Luděk Niedermayer z Deloitte ČR.

A nezaměstnanost má v letošním roce vystoupat až k jedenácti procentům a mohla by tak zdolat i rekord z počátku roku 2004. Tehdy byla míra nezaměstnanosti v Česku 10,9 procenta.

Zároveň ale odborníci nepředpokládají další významnější propady trhu. "Maloobchod v letošním roce poklesne o zhruba 1 procento. Recese se přesouvá z výroby do spotřeby," uvedla před časem Helena Horská z Raiffeisenbank.

Hlavní zbraní v boji o zákazníka už ale nebude nejnižší cena. Dokazují to jednak průzkumy, podle nichž lidé požadují i určitou kvalitu služeb, ale také odklon zákazníků, který v loňském roce pocítily diskontní prodejny.

 

Právě se děje

Další zprávy