Důvěra v ekonomiku sílí, mezi podnikateli ale pomalu

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
25. 11. 2009 10:00
Celková důvěra vzrostla, hlavně díky optimistickým spotřebitelům.
Nejpesimističtější jsou mezi podnikateli stavebníci. Vzhledem k poklesu bytové výstavby je to pochopitelné. Ilustrační foto.
Nejpesimističtější jsou mezi podnikateli stavebníci. Vzhledem k poklesu bytové výstavby je to pochopitelné. Ilustrační foto. | Foto: Pavel Baroch

Brno - Na obzoru jsou stále zřetelněji vidět lepší časy, do půl roku se nám povede lépe, myslí si čeští podnikatelé i spotřebitelé. Jejich důvěra v domácí ekonomiku od října stoupla o 3,1 bodu. Stále ještě však ani zdaleka nedosahuje úrovně z loňského listopadu, kdy byla o 4,7 bodu vyšší. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu.

Podnikatelé byli jako obvykle ve svém optimismu opatrnější než spotřebitelé. Jejich důvěra vzrostla o 2,3 bodu celkově. Pesimističtí mezi podnikateli zůstávají ti, kdo jsou spojeni se stavebnictvím. Ti i v listopadu důvěru ve zlepšení ztráceli. Za měsíc klesla o 1,5 bodu, v porovnání s loňským rokem už je nižší o 35 bodů.

Nejlépe dobu následujících šesti měsíců vidí podnikatelé v obchodu a službách. V obou odvětvích stoupla důvěra v ekonomiku o 3,7 bodu. I nadále ale zůstává více než 10 bodů pod úrovní loňského listopadu.

Křivka popisující vývoj důvěry u spotřebitelů je strmější než u podnikatelů. Zdá se, že už v listopadu uvěřili v obrat k lepšímu ochotněji. Jejich důvěra se zvýšila za měsíc o 6,3 bodu a je o 5,5 bodu výš než před rokem. Listopad 2008 už však byl zasažen pesimismem vyvolaným krizí, kterému spotřebitelé podlehli stejně rychle a ochotně jako současné víře ve zlepšení.

Lidé věří, že do roka se jim povede finančně lépe, stále však počítají s tím, že budou spořit.

Němečtí spotřebitelé ztrácí náladu

Pravým opakem českých spotřebitelů jsou ti v Německu. Podle průzkumu společnosti GfK se jejich nálada v prosinci zhorší. Negativně ji ovlivňují především obavy o růst nezaměstnanosti, které ovlivňují očekávání ohledně vývoje ekonomiky a příjmů.

Nezaměstnanost v Německu totiž stále roste, i když největší evropská ekonomika od druhého čtvrtletí míří z krize ven.

GfK index spotřebitelské nálady snížila z prosincových 4 bodů na 3,7 bodu. Ekonomové přitom předpokládali, že si svou úroveň z listopadu zachová.

„Rostoucí obavy o růst nezaměstnanosti mezi Němci způsobil, že jejich očekávání vývoje ekonomiky v listopadu klesla, když v předchozích sedmi měsících naopak rostla," uvedla GfK v prohlášení.

 

Právě se děje

Další zprávy