Praha - Tuzemští mobilní operátoři si účtují více než pětinu ceny za služby, které neposkytli. Důvodem je nevýhodná tarifikace, kdy si firmy započítávají celou první minutu volání i v případě, že uživatel volá kratší dobu. Vyplývá to ze statistiky tarifikačního kalkulátoru spotřebitelského časopisu dTest. Operátoři kritiku odmítají.
Podle dTestu je 41 procent hovorů kratších než jedna minuta. "Pouze 19 procent lidí se podle průzkumu dTestu snaží zohledňovat svou aktuální tarifikaci při uskutečňovaném volání," dodala poradkyně dTestu Tereza Gáliková. Nevýhodnou tarifikaci v zahraničí přitom většina operátorů nepoužívá a zákazníkům účtuje po vteřinách.
Kalkulátor tarifikace podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho bohužel nezohledňuje naprosto zásadní fakta, jako je například volání mimo špičku či o svátcích a víkendech do vlastní sítě zdarma. "V těchto bezplatných pásmech, které jsou k dispozici pro tarify Neon už od základní varianty, se uskutečňuje 80 procent všech účtovaných. Reálně tak účtujeme jen 20 procent hovorů, takže šedesátivteřinová tarifikace v tomto ohledu nehraje významnou roli," uvedl.
"Dlouhodobě nabízíme zákazníkům nejvýhodnější podmínky na trhu, hovory po první minutě účtujeme po vteřinách. Zároveň na rozdíl od konkurence nesvazujeme zákazníky smlouvami, takže si mohou kdykoli změnit tarif přesně podle svých potřeb," dodal mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.
Podle průzkumu dTestu celých 73 procent respondentů považuje nabídky operátorů za nepřehledné. Takzvané výhodné balíčky uživatele mnohdy matou.