Dovolené byly letos kratší, zato s plným komfortem

Ekonomika Ekonomika
15. 9. 2009 14:40
Lidé nakupovali kratší zájezdy od velkých cestovek. Rostl i zájem o exotiku.

Brno - Namísto nového rekordu propad o několik let zpátky. Že hospodářská recese zaúřaduje v prodejích zahraničních dovolených, bylo jasné už od jara. Teď cestovní kanceláře vyčíslují, o kolik prodeje zájezdů poklesly. Podle ankety ČTK a průzkumu Asociace cestovních kanceláří však víc trpěly malé cestovky než ty velké.

Autoturist například spočítal oproti loňskému létu třicetiprocentní úbytek prodaných dovolených, cestovní kancelář Emma Agency pokles o 20 procent, další malé cestovky o deset nebo patnáct procent.

Zároveň se však našli tací, pro něž byla letošní sezóna úspěšnější než ta minulá. CK Lingua Tour, která se specializuje na poznávací zájezdy po Evropě, prodala letos o deset procent zájezdů víc.

Zástupci malých kanceláří se podle ČTK shodují, že letošním trendem byly kratší a levnější dovolené.

Výhodu měly v letošní "nejisté sezóně" velké cestovní kanceláře. Většina z nich sice pocítila stagnaci či úbytek objednávek v jednotkách procent, ale ne tak výrazné snížení zájmu o zájezdy jako kanceláře malé. Například jedna z největších kanceláří na trhu, Exim tours, zaznamenala úbytek zájmu asi o tři procenta.

"Letošní prázdniny sice dopadly hůř než ty loňské, ale vzhledem ke krizi ještě předčily očekávání. Největší zájem, a tedy růst jsme měli v Řecku a Turecku, naopak největší propad, o 15 procent, mělo Tunisko," konstatoval marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma.

Poklesu zájmu o Tunisko a Bulharsko, tedy destinací, kde nejsou služby na tak vysoké úrovni, si všimli i v dalších cestovních kancelářích. Jejich zástupci se shodují, že když už si Češi zahraniční dovolenou zaplatí, jejich zájem se posunuje směrem k polopenzím a pobytům all inclusive ve vícehvězdičkových hotelech.

Nejdražší dovolené krize nepostihla

Výhodu měly ve víru hospodářské recese ty cestovní kanceláře, které nabízejí dražší dovolené v exotických destinacích. Klesající zájem totiž téměř nepocítily.

"Snad se projevuje i to, že krize se klientů s vysoce nadprůměrnými příjmy dotkla jen velmi okrajově," podotkl ředitel Eso travel Tomáš Cikán. Společnosti podle něj stouply za pololetí tržby o pětinu, největší zájem je o cesty do Spojených států, Thajska a Karibiku.

Cestovní kancelář China Tours, která se zaměřuje na zájezdy do jihovýchodní Asie si polepšila dokonce o 45 procent v porovnání s loňským rokem.

 

Právě se děje

Další zprávy