Praha - Sdružení českých taxikářů nadále vyzývá vládu k razantním krokům vůči společnostem typu Uber a Taxify. Závazek evidovat tržby řidičů v EET, který společnost Uber ve čtvrtek podepsala, sdružení vnímá jako hru o čas. Po vládě proto chtějí vypnutí aplikací společností Uber a Taxify. V prohlášení to uvedl předseda sdružení Petr Polišenský, taxikáři podle něj opět zvažují protesty.
Společnost Uber se ve čtvrtek zavázala podpisem daňového memoranda, že bude od začátku října evidovat tržby svých řidičů v EET a finanční správě poskytovat data o aktivitách šoférů, která stát bude moci využít k daňové kontrole. Povinnost se ovšem bude týkat pouze nových řidičů, kteří začnou pro společnost jezdit po zavedení EET.
"Veškeré body, které jsou v tomto memorandu, by měly být samozřejmostí a rozhodně se nejedná o nějaký ústupek ze strany Uberu. Co se týče EET, tak s největší pravděpodobností bude ještě v tomto roce povinné pro všechny řidiče taxislužby prováděné jakoukoli formou," uvedl Polišenský.
Dokud nebude Uber a také estonská společnost Taxify provozovat služby v souladu se zákonem o silniční dopravě a vyhláškou pražského magistrátu, požaduje sdružení okamžité vypnutí jejich aplikací. "Nic jiného než hru o čas tedy za čtvrtečním podpisem memoranda nespatřujeme," dodal Polišenský.
Taxikáři nadále trvají na tom, aby byla jediná varianta taxi pro širokou veřejnost s označením a taxametrem, a na zachování zkoušek z místopisu pro všechny subjekty provozující taxislužbu.
V rámci přípravy novely zákona o silniční přepravě funguje pracovní skupina, která se snaží zohlednit technický pokrok i zájmy dopravců. Zástupci taxikářů se jednání o novele účastní.
Odmítají, aby mohla být měřidlem i aplikace, chtějí, aby jediným možným měřidlem byl taxametr. Podle náměstka ministra dopravy Ladislava Němce zákon o silniční dopravě má být vládě předložen do letošního října. Polišenský dnes řekl, že pracovní skupina by se znovu měla sejít někdy během prázdnin.
Ministerstvo financí ve čtvrtek uvedlo, že memorandum by mělo uklidnit spory taxikářů s Uberem a rozptýlit obavy z toho, že stát nedokáže regulovat sdílenou ekonomiku.
Podle ministryně Aleny Schillerové (za ANO) je současná legislativa dostačující k tomu, aby stát mohl kontrolovat i tyto služby. "Chyběly nám k tomu informace, které nám teď společnost Uber poskytne," řekla. Dohoda by se zároveň podle ministryně měla stát základním kamenem pro kontrolu dalších společností fungujících na podobné bázi.
Koncem dubna Uber s českou vládou podepsal memorandum, ve které se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění, které jí scházelo. Součástí dohody bylo i to, že řidiči budou muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu. Podobně jako u EET se to má týkat jenom nových řidičů.
Americká firma působí v Česku od roku 2014. V roce 2017 začali nasmlouvaní řidiči s vlastními auty jezdit i v Brně, soud však jejich činnost zakázal předběžným opatřením. I když ho soud poté zrušil, firma stále v moravské metropoli nejezdí. Služby Uberu v Praze využívá podle informací firmy 300 000 lidí.
Pražský magistrát podle aktuálních údajů eviduje 9500 platných průkazů řidičů taxi, což je o 1200 víc než ke konci loňského roku. Sdružení českých taxikářů má podle Polišenského asi tisícovku členů. Společnost Uber v Česku eviduje podle mluvčí Miroslavy Jozové zhruba 2000 aktivních řidičů.