Dobrovolný odchod z práce je výhodný. U Volkswagenu

Veronika Skálová Veronika Skálová
26. 1. 2009 15:45
Volkswagen nechce propouštět, nabízí výhody za dočasný odchod.
V bratislavském závodě vyrábí Volkswagen exkluzivně model Touareg.
V bratislavském závodě vyrábí Volkswagen exkluzivně model Touareg. | Foto: Volkswagen

Brno - Opustit firmu a udržet si přitom pracovní místo. Nesmyslně znějící věta platí ve slovenském Volkswagenu. Společnost přijala balíček opatření, který má pomoci přestát krizi a zároveň udržet zaměstnanost.

Automobilka se dohodla s odboráři například na výhodných finančních podmínkách v případě, že zaměstnanec přistoupí na dohodu o ukončení pracovního poměru nebo nastoupí dlouhodobé neplacené volno. Pokud se rozhodne do Volkswagenu vrátit, má na dva roky stoprocentní garanci pracovního místa.

"Tyto dohody spočívají na principu dobrovolnosti. S uzavřením dohody musí souhlasit obě strany - zaměstnanec i společnost. Jen takováto opatření mohou pomoci udržet dlouhodobě zabezpečenou zaměstnanost," prohlásil Zoroslav Smolinský, předseda odborů OZ KOVO ve společnosti.

Současné volno si napracují

Součástí balíčku opatření je také zavedení takzvaného flexikonta. Každému zaměstnanci se otevírá konto jako zásobárna odpracovaných hodin. V době, kdy pro všechny není dostatek práce, zůstane zaměstnanec plánovaně doma a z jeho konta se odečítají hodiny.

Tyto hodiny později vyrovná například prostřednictvím přesčasů. Flexikonto s sebou nese čtyřletou záruku pracovního místa a možnost vytvořit v letech 2009 a 2010 „dluh" až 300 pracovních hodin.

"Jsme si vědomi sociální zodpovědnosti podniku a proto jsme se snažili vytvořit sociálně přijatelný program. Kromě změnových modelů obsahuje také možnost kvalifikace našich zaměstnanců v jiných závodech koncernu Volkswagen," uvedl Bohdan Wojnar, člen představenstva automobilky pro personální a finanční oblast.

Volkswagen má na Slovensku dvě výrobně-montážní továrny - v Bratislavě a v Martině. Vloni koncern oznámil záměr investovat na Slovensku přes 298 miliónů eur, především do produkce rodinných vozů.

Přestože podle serveru sme.sk zatím ze strany Volkswagenu nepadlo definitivní rozhodnutí, slovenská vláda v prosinci schválila pro automobilku pomoc ve výši 14,3 miliónů eur prostřednictvím daňových úlev. Rozšíření obou továren by totiž mělo přinést 760 nových pracovních míst.

Škoda Auto: flexikonta nechystáme

Největší tuzemská automobilka, mladoboleslavská Škoda Auto, zatím podobná opatření nezvažuje.

"Krizi budeme i dál čelit čtyřdenním pracovním týdnem, nic jiného zatím naplánujeme. Balíčky opatření přijímal jen Volkswagen, na Škodu se nevztahují," poznamenal mluvčí mladoboleslavské škodovky Jaroslav Černý.

 

Právě se děje

Další zprávy