Dálniční známky? Malým náklaďákům prý více pomůže mýtné

Profit.cz
16. 3. 2009 14:11
Ministr Bendl chce odložit rozšíření mýtného. Podle ČVUT to ale firmám v krizi nepomůže.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Ministr dopravy Petr Bendl při únorovém projednávání v hospodářském výboru sněmovny prosadil odklad rozšíření mýta i na „menší náklaďáky", tedy na auta o hmotnosti nad 3,5 tuny. O návrhu teď rozhodnou všichni poslanci na schůzi, která začíná v úterý. Podnikatelský portál Profit.cz však s odkazem na odbornou studii upozorňuje, že tento odklad malým firmám spíše ublíží.

Bendl chce odložit rozšíření mýta až na rok 2011. „V současné době by totiž šlo jen o další zatížení podnikatelů v čase, kdy ekonomika prožívá těžké časy a dopravci bojují o každou zakázku," vysvětluje. Dosud platí mýtné podle počtu ujetých kilometrů jen auta nad 12 tun. „Původní plán, tedy rozšíření mýtného i na auta těžší 3,5 tuny, vznikal v době, kdy hospodářství rostlo šesti procenty," připomíná Bendl.

Kdo dnes platí mýtné

Od roku 2007 platí na českých dálnicích a rychlostních silnicích kamiony s hmotností nad 12 tun. Ve většině evropských zemí, kde mýto vybírají, už jej platí i nákladní auta od 3,5 tuny hmotnosti.

Spravedlivější než známka

Kritici odložení mýtného však namítají, že platby podle počtu ujetých kilometrů jsou spravedlivější než dosavadní paušál v podobě roční dálniční známky. „Domnívám se, že ponechání paušálu za používání dálnic a odložení mýta jde proti snahám pomoci podnikatelům v krizi. V této situaci má smysl spíše paušály omezovat," vysvětluje Petr Zahradník, ekonom České spořitelny a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV).

"Časové dálniční kupóny jen ztěžují situaci malých dopravců. Ti kvůli nim mají fixní náklady bez ohledu na realizované výkony a s nimi související příjmy. U výkonového mýtného by naopak existovala přímá vazba nákladu na příjem, což je spravedlivější," říká také odborník na unijní a mimounijní obchod Vladimír Zdražil.

Každý den 20-30 kilometrů

Slova ekonomů potvrzují i další propočty, které vyplývají ze studie připravené expertní skupinou ČVUT ve spolupráci s ministerstvem dopravy.

Stávající roční dálniční známka pro malý náklaďák přijde dopravce na 8 000 korun. Aby zaplatil stejnou částku na mýtném, musel by najezdit po dálnicích každý den 20 až 30 kilometrů. Přitom při regionální dopravě a zásobování malá nákladní auta využívají dálnice jen málo.

„Podle našeho orientačního průzkumu by se změna dálničních známek na mýtné až tří čtvrtin dopravců víceméně nedotkla. Víc by zaplatily hlavně tranzitující vozy," doplňuje Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK).

Konec padělků

Proti rychlému rozšíření mýtné povinnosti na všechny nákladní automobily přitom nejsou ani sami autodopravci. „S výkonovým zpoplatněním vozidel nad 3,5 tuny nemáme problém, protože je spravedlivé. Ovšem za předpokladu, že celý systém bude efektivní," říká Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Kromě dalších peněz na infrastrukturu by mýtné pro malé kamiony odstranilo i podvody s padělanými dálničními kupóny, které zbytečně připravují stát o peníze. Rozšíření zpoplatněných kategorií by také zkompletovalo český mýtný systém a nestálo by státní pokladnu prakticky žádné další investice.

Zdroj: www.profit.cz

Čtěte také:
Vláda neplní slib. Kamiony platí mýto jen na dálnicích

 

Právě se děje

Další zprávy