Dálnic se bude kvůli úsporným opatřením stavět méně

ČTK Petr Jemelka ČTK, Petr Jemelka
29. 6. 2010 14:30
Ministerstvo financí chce snížit rozpočet fondu infrastruktury o 5 miliard
Navrhované úspory zastaví stavbu dálnic, varuje Slamečka
Navrhované úspory zastaví stavbu dálnic, varuje Slamečka | Foto: Karel Toman

Praha - Ministerstvo financí navrhuje snížit příští rok investice do Státního fondu dopravní infrastruktury o pět miliard. Podle ministerstva dopravy jsou ale takové škrty nepřípustné, protože by znamenaly zastavení výstavby silnic a dálnic.

Podle ministra dopravy v demisi Gustava Slamečky by navíc kvůli snížení rozpočtu na avizovaných 30,7 miliard korun ve Fondu nezůstal dostatek finančních prostředků ani na uhrazení letošní faktur.

Slamečka to uvedl na dnešní mimořádné tiskové konferenci. Při navrženém národním příspěvku by celkový rozpočet fondu dopravy činil 60 miliard korun. Letošní celkový rozpočet fondu přitom ale počítá s výdaji, které se blíží až ke sto miliardám korun.

Nebudou na investice do D1, D8, D11, R6 a dalších 

Zkrácení národního příspěvku by tak mohlo postihnout rekonstrukci nejvytíženější české dálnice D1, dostavbu D47 na severní Moravě, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, pražského okruhu, karlovarské R6 nebo stavbu některých železničních uzlů.

Celkem jsou podle Ministerstva dopravy ohroženy až čtyři desítky staveb. Na poplach bijí také stavební firmy. "V silničním hospodářství se v příštím roce schyluje ke katastrofě," prohlásil Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy.

Podle Čížka by navrhovaná úsporná opatření donutila stavení firmy k propuštění až pěti tisíc zaměstnanců, přičemž v přidružených oborech by přišlo o práci dalších šestnáct tisíc lidí. To by se prý státu vymstilo na snížení příjmů z daní o tři miliardy a zvýšní výdajů na dávky pro nezaměstnané o 700 milionů.

Utrácejte efektivněji, radí ministerstvo financí

Ministerstvo financí si ale trvá na svém. "Situace s veřejnými rozpočty je napjatá a šetřit se musí všude. Ministerstvo dopravy a fond dopravy bude muset prostředky využívat maximálně efektivně a snažit se dostavět co nejvíce staveb podle plánu," uvedl mluvčí resortu financí Ondřej Jakob.

Podle Slamečky by ale mohl schválený scénář výstavby dopravní infrastruktury do roku 2025 dodržen pouze v případě, že by stát do fondu dopravy investoval minimálně 63 miliard ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy