reklama
 
 

ČSÚ:Průmyslníci vidí budoucnost růžověji než stavebníci

26. 4. 2010 9:51
Podnikatelé vidí budoucnost zase o něco růžověji, ale ne všichni stejně

Brno - Mírný optimismus dál mírně posiluje, daly by se shrnout výsledky průzkumu důvěry českých podnikatelů i spotřebitelů v českou ekonomiku. Jeho výsledky zveřejnil Český statistický úřad a indikátor důvěry podle nich stoupl za měsíc o 3,4 bodu, v porovnání s loňským dubnem dokonce o 14 bodů. Tento skok je ale daný silným pesimismem, který v Česku panoval před rokem, kdy na konec recese ještě nikdo ani nedohlédl.

Spotřebitelé byli jako obvykle nakloněni optimističtějšímu pohledu na ekonomickou budoucnost. Jejich důvěra stoupla o 5,2 bodu, zatímco ta podnikatelská jen o 2,9 bodu.

Právě podnikatelé si ale více uvědomují, jak složitá ještě bude cesta z krize. To, že se s ní nevyrovnávají všechny obory stejně, je vidět i na indikátoru důvěry. Zatímco v průmyslu, obchodu i službách rostla, majitelé stavebních firem své očekávání oproti březnu snížili.

Důvěra v oboru stavebnictví se snížila v porovnání s loňským rokem o 9 bodů, v porovnání s březnem klesla o 3 body. Před rokem však ještě stavebníci nedostatek zakázek nepociťovali, protože pokračovaly práce na rozestavěných projektech. Krize tak na ně začíná plně doléhat teprve v současné době, kdy klesá především hodnocení poptávky.

Svaz podnikatelů ve stavebnictví před časem upozornil, že tento obor čekají ještě těžké chvíle, protože rozvoj stavebnictví má vždy za ekonomikou přibližně dva až tři roky zpoždění. Právě tolik času obvykle uplyne od prvního plánu na výstavbu do reálného začátku stavebních prací.

Průmysl se sice zatím také v zakázkách zrovna netopí, ale celkově podnikatelé z tohoto odvětví hodnotí vývoj poptávky pozitivně, využití výrobních kapacit stouplo na 80 procent. Důvěra se zvýšila o 5,2 bodu za měsíc.

Opatrnější už jsou s výhledem do budoucna obchodníci - sice zlepšili hodnocení současné ekonomické situace, ale celkově se důvěra v obchodu zvýšila jen o 1,4 bodu v porovnání s březnem.

Podobně se k budoucnosti staví i podnikatelé z vybraných odvětví služeb. Poptávku sice hodnotí lépe než před měsícem, ale obávají se nadcházejících tří měsíců. Důvěra se zvýšila pouze o bod za měsíc.

autor: Veronika Skálová | 26. 4. 2010 9:51

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama