Praha - České aerolinie představily plán, jak zabránit zpoždění letadel, k němuž má od pondělí docházet kvůli protestní akci pilotů "Go Slow". Podle šéfa odborářů se však letadla prodlevám nevyhnou.
Zpoždění se podaří zmenšit pouze v ranních hodinách. Během dne se však budou nadále kumulovat, myslí si šéf českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar, hlavní organizátor protestu proti propouštění.
"Věříme, že zaměstnaci ČSA nedopustí, aby byl bezdůvodně omezen komfort cestujících a s ním reputace jejich vlastní společnosti," uvedla tisková mluvčí ČSA Hana Hejsková.
ČSA začne piloty nově platit již hodinu a půl před letem, aby měli více času na předletovou přípravu a zvládli odletět včas.
Gaspar ale tvrdí, že ani devadesát minut nestačí na to, aby piloti pečlivě provedli veškeré pracovní úkony. Mezi ty patří prostudování potřebných dokumentů a map, přesun do letadla a jeho následná příprava a kontrola.
Protest proti výpovědím
V současné době začíná pracovní doba pilotů, za kterou jsou placeni paušálně, hodinu před odletem. Za tu piloti všechny předletové úkony nestíhají provést, proto chodí do práce ve většině případů dříve.
Hejsková s tímto tvrzením ovšem nesouhlasí. "Již stávající struktura služby umožňuje pilotům, aby se včas a v souladu se všemi platnými předpisy a zákoníkem práce připravili na let," říká pro Aktuálně.cz.
Podle Hejskové byl i dosavadní stav plně v souladu se zákoníkem práce, vyhláškou Ministerstva dopravy České republiky o bezpečnostní letové normě a s předpisy Evropských společenství, které regulují pracovní dobu pilota. "Naopak, vnitřní předpisy ČSA poskytují pilotům významně vyšší komfort, než jak stanoví předpisy Evropských společenství," zdůrazňuje mluvčí ČSA.
V rámci protestu "Go Slow", který plánují spustit v neděli o půlnoci, budou provádět veškerou přípravu až od okamžiku, kdy jim začíná pracovní doba. „Našim cílem je poukázat na to, že piloti mají více práce, kterou dělají nad rámec pracovní doby," říká Gaspar.
Samotná akce "Go Slow" však není protestem proti nedostatečným platům, ale reakcí na další vlnu propouštění, kterou ČSA spustily v rámci plánované restrukturalizace.
První výpovědi dostali piloti ve středu, na další přijde řada v nejbližší době. Celkem má nyní ztratit práci zhruba padesát pilotů, jedním z nich je i Gaspar.
České aerolinie věří, že jsou jejich opatření, jak zabránit narušení letového řádu, dostatečné. Mluvčí ČSA navíc připomíná, že společnost připravila celý soubor změn, které by měly zpoždění minimalizovat.
Gaspar se ale ke snaze ČSA zabránit následkům protestu staví skepticky. "Nemyslím, že by ČSA samotné akci zabránily," říká pro Aktuálně.cz a doplňuje: "Namísto přípravy balíčků by se měla věnovat energie a čas na hledání kompromisního řešení."