Praha - Pivo s limonádou, známé v současnosti pod označením radler, se stalo v posledních měsících velmi populární. Teď ovšem budou soudy v Česku řešit spor, zda také jiné pivovary mají právo označovat podobné výrobky tímto výrazem.
Server iHned.cz informuje, že trojka českého pivovarnického trhu - skupina Heineken - totiž zažalovala několik pivovarů za jeho neoprávněné použití. Heineken má všeobecně používaný výraz pro mix piva s limonádou v Česku registrovaný jako ochrannou známku.
Pivovary ale tvrdí, že radler je označení pro celou kategorii nápojů a registrovat si tento název je stejně nesmyslné, jako kdyby si někdo nechal patentovým úřadem zapsat právo ke slovu „pivo".
První, kdo začal tento nápoj v Česku úspěšně prodávat, byl vloni Staropramen. Zatímco celý pivní trh stagnuje (za posledních pět let se dokonce propadl o deset procent), radlery jdou na dračku.
Kupují ho i ženy
Kupují je i lidé, kteří pivo většinou jinak nevyhledávají - ženy, mladí lidé, sportovci. Řada velkých i menších pivovarů letos proto zareagovala vlastními produkty s nejrůznějšími názvy. Některé použily slovo radler. Se svým radlerem pod značkou Zlatopramen přišel na jaře i Heineken.
"To, že se soudy uskuteční, potvrdila i mluvčí skupiny Heineken Zuzana Kosáková. "S některými subjekty jsme dokonce byli nuceni zahájit soudní řízení," uvedla. Důvodem je podle ní to, že někteří výrobci toto označení užívají neoprávněně.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Které pivovary vyrábějí radler?