Brno - Jakmile se objeví nejnovější technologický zázrak mezi mobilními telefony, mladí Číňané jej musí mít. I za cenu, že jej budou dost dlouho splácet. Podobně touží své vrstevníky oslňovat mladí Rusové, ti se ale neomezují jen na mobilní telefony a notebooky, ale i jiné luxusní zboží.
Ve svých statistikách to zjistila společnost Home Credit, která v těchto zemích působí v oblasti spotřebitelských úvěrů.
"Hned jak se objeví nějaká novinka, mladí ji musí mít a jsou ochotni si na ni i půjčit. V komoditách financovaných úvěrem v Číně si mobilní telefony drží pětašedesátiprocentní podíl. Starší generace byla a je zvyklá spíše šetřit a k nákupům na úvěr si hledá cestu jen pozvolna. Například domácí spotřebiče nebo nábytek, který na splátky hojně pořizují Češi, si Číňané koupí jen zřídka," konstatoval Michal Skočil, generální ředitel čínského Home Creditu.
Rusové začali zvolna šetřit
U svých klientů v Rusku sleduje úvěrová společnost, že na luxusním zboží, pro které mají obvykle slabost, začali šetřit. "Dražší a luxusní věci, které v Rusku neodmyslitelně patří k demonstraci sociálního postavení, museli nahradit levnějšími. Navíc Rusové upustili od vysokých úvěrů s delší splatností a raději spláceli kratší dobu nižší částky," doplnil Ivan Svítek, generální ředitel Home Creditu v Rusku.
Finanční krize změnila i priority Kazachů, kteří loni omezili nákup počítačů a dali přednost potřebnějšímu vybavení, například spotřebičům pro domácnost. Na ty si nejčastěji půjčují i Češi. V době recese ale víc investovali půjčené peníze do vylepšování svého domova.
Ve Vietnamu je prioritou moped
Naprosto mimo obvyklé statistiky jsou pak obyvatelé Vietnamu. Pro ty je nejčastější motivací ke spotřebitelskému úvěru zakoupení malého motocyklu. Ten je totiž nejoblíbenějším dopravním prostředkem a často se o jeden moped dělí až čtyři lidé.
"Prodávat na úvěr ale například elektroniku nebo domácí spotřebiče je ve Vietnamu složité. Specializovaných obchodů je pramálo, většinou najdete potraviny, drogerii, televize, nábytek nebo třeba větráky pod jednou střechou a veškerý sortiment lidé platí hotově," vysvětlil Ajay Bandhu, který vede Home Credit ve Vietnamu.