Chvíle pravdy. Bujarost večírků odhalí zdraví firem

Veronika Skálová Veronika Skálová
24. 9. 2010 14:30
Zaměstnanecké veselice a akce pro klienty se po krizi vracejí, ale se skromnějšími rozpočty.
Nákladné večírky a drahé akce pro klienty patří minulosti, v módě je skromnost. Ilustrační foto.
Nákladné večírky a drahé akce pro klienty patří minulosti, v módě je skromnost. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Brno - Krize je zažehnána, firmám se daří lépe, manažeři jen srší optimismem. Údaje statistiky a výsledky průzkumů se od počátku roku předhánějí v dobrých zprávách. Tak jednoznačně růžová ale budoucnost nejspíš nebude. A lakmusovým papírkem toho, jak moc si je vedení firmy jisté budoucností, jsou vánoční večírky.

Právě konec září je obdobím, kdy už mají firmy nejvyšší čas si předsváteční veselici naplánovat. A jak zjistila redakce Aktuálně.cz ve firmách napříč obory, řada společností si ji raději odpustí.

"Vánoční benefity ze strany naší společnosti byly omezeny už v loňském roce, letos bude situace podobná. Jediná velká celofiremní akce s názvem Baumschlag, byla zrušena již loni," uvedl David Pokorný, vedoucí komunikace společnosti Veletrhy Brno.

Na pořadatele veletrhů tvrdě dopadla ekonomická krize, loňské hospodaření ukončila se ztrátou 98 milionů korun, letos bude pravděpodobně ještě vyšší, vedení plánuje dál snižovat počty zaměstnanců a citelně pokrátilo jejich benefity.

Jsou ale i tací, kteří úspory na zábavě zavádějí až letos. "Ještě v loňském roce jsme vánoční večírek pro zaměstnance pořádali, ale letos na 99 procent nebude. Důvodem je jednoznačně snaha o úspory. Pro zaměstnance jsme uspořádali obvyklý sportovní den," konstatoval mluvčí kolínské automobilky TPCA Radek Kňava.

Výrobu v automobilce, která vyrábí vozy značek Citroën, Peugeot a Toyota, drželo při životě šrotovné ve většině zemí Evropy. To ale v letošním roce patří minulosti a továrna přistupuje k omezování výroby.

Šetříme na klientech, na zaměstnancích ne

Jiným firmám se ale naopak daří lépe a k vánočním večírkům pro zaměstnance vrací. "Na konci roku 2008, kdy bylo jasné, že Česko krize nemine, se u nás propouštělo, spořilo se, kde se dalo. Zrušili jsme tehdy i vánoční večírek, přestože už byl naplánovaný. Ale loni už jsme večírek opět pořádali a stejně tomu bude i letos," podotkla Eva Řimnáčová, mluvčí společnosti Home Credit.

Kdo se nechce s oblíbeným setkáním před svátky rozloučit, ale zároveň se nemůže vzdát ani úspor, pořádá alespoň večírky ve skromnějším duchu.

"Vánoční večírky pro všechny zaměstnance u nás mají svou tradici, je dobré, když se lidé pravidelně setkávají, pomáhá to tmelit tým. Pořádali jsme večírek loni a bude i letos, i když se ale nejspíš náklady na něj o něco sníží," podotkla mluvčí společnosti Madeta Barbora Daňková.

Znatelnější ústupky udělala společnost u akcí pro obchodní partnery. Namísto velkých plesů s mnoha hosty pořádá komornější setkání například u obchodní večeře.

Výdaje na reprezentační akce pro klienty nebo obchodní partnery jsou vděčnou obětí firemních úspor. Bývají obvykle nákladnější než akce pro zaměstnance a jejich rozpočty lze tedy poměrně pohodlně krátit.

"Na vánočním večírku pro naše lidi nemá moc smysl šetřit, mají svůj význam a rozhodně jej neplánujeme zrušit. Krize ovlivňuje spíš pořádání klientských akcí, které organizujeme s menším rozpočtem než dřív," přiznal Martin Kozumplík, majitel společnosti Cyrrus, která obchoduje s cennými papíry.

Krize je nepotkala, slaví dál jako dřív

Existují ale samozřejmě obory, které dopad ekonomické recese nepocítily tak silně jako jiné. Firmy sice přijaly úsporná opatření a bedlivě sledují vývoj ekonomiky, ale drastičtější škrty, včetně rušení předvánočních veselic u nich nejsou potřeba.

"Investice naší společnosti do vánočních večírků jak s obchodními klienty, tak se zaměstnanci, včetně firemních dárků zůstávají na úrovni roku minulého, řádově jde o statisíce korun. Dobré vztahy s našimi partnery jsou pro nás natolik důležité, že investicemi do jejich prohlubování rozhodně nešetříme," poznamenala marketingová a PR manažerka IT společnosti ecommerce.cz Markéta Pudilová. Dodala, že IT oblasti se sice krize dotkla, ale jen mírně ve srovnání s výrobním průmyslem.

Stejnou pozici zaujímá i Česká spořitelna. Rozpočty na klientské akce ani na povyražení zaměstnanců zůstaly po celou dobu krize stejné a nemění se ani letos.

I když řada firem, které redakce Aktuálně.cz oslovila, radikální škrty v pořádání zaměstnaneckých akcí, vánočních večírků nebo setkání s klienty neplánuje, přiznávají, že důkladněji zvažují účel akce.

Před prostým slavením na "večírku pro večírek" mají jednoznačně přednost akce, které mají stmelit zaměstnance a motivovat je, tedy takzvané teambuildingy, popřípadě profesní vzdělávání na školeních s případnou skleničkou nebo večeří na účet firmy po jeho skončení.

 

Právě se děje

Další zprávy