Praha - Sdružení automobilových dopravců ČESMAD dnes varovalo, že nejasnosti v zákoně mohou zapříčinit, že mýtné by od roku 2009 mohly platit i běžné vozy jako například VW Pasat variant.
Obdobný problém se řešil i kvůli současné úpravě a podobě mýtného systému. Na cestách je totiž řada nákladních vozů, které nemají dvanáct tun, přesto musí platit výkonové mýtné, tedy dle ujetých kilometrů.
Důvodem je to, že v technickém průkazu mají zapsáno tažné zařízení, které umožňuje zapojit vlek, kvůli kterému již dvanáctitunovou hranici teoreticky překročí.
"Dle této logiky je zřejmé, že uživatelé vozů vybavených tažným zařízením, jejichž maximální přípustná hmotnost nedosahuje 3,5 tuny, ale v technickém průkazu bude vyznačena maximální přípustná hmotnost soupravy nad 3,5 tuny, by měli v letošním roce mít vybavena svá vozidla dálniční známkou v ceně 7 000 korun a v roce příštím 8 000 korun," uvádí ČESMAD.
Obdoba dnešních problémů
A jelikož od roku 2009 by i nákladní vozy nad 3,5 tuny měly platit výkonové mýtné, je možné, že stejný problém vznikne v otázce, zda mají vozidla lehčí, ale s tažným zařízením, platit dálniční známku nebo platit pomocí elektronického mýta.
"Je předčasné dělat jakékoli závěry. Zatím existuje pouze záměr vlády zpoplatnit nákladní vozy nad 3,5 tuny. Jak bude nakonec zákonná úprava vypadat je velmi předčasné předjímat," uvádí tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Navíc je pravděpodobné, že i kdyby od začátku roku 2009 měla začít platit výkonové mýtné i vozidla nad 3,5 tuny, půjde jen o vozy vedené jako "nákladní" v technickém průkazy.
Jen firemní vozy?
Toto opatření by se tak týkalo vozidel v majetku firmy.
"Pokud si podnikatel pořídí do firmy například off-road a kvůli daňové úspoře jej zanese jako nákladní auto, musí být připraven na to, že s ním tak bude počítáno i pro potřeby mýta," dodává Hanzelka.
Mýtné na českých dálnicích platí nákladní vozy od 1. ledna letošního roku. Prozatím se toto systém týká pouze dálnic, vláda počítá s rozšířením i na silnice nižších tříd. Zatímco dálnice obhospodařuje mikrovlnný systém, na ostatní silnice zřejmě přijde satelitní podoba mýtného.
"Pokud se vláda rozhodne zpoplatnit i vozy nad 3,5 tuny, elektronický systém na dálnicích s tím nebude mít problém," uvádí mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník.