Brno - Cesta do Vídně bude pro řidiče z Česka rychlejší.
Rakušané totiž od neděle otevřou nový úsek dálnice A5, která je na trase z Mikulova do Vídně. Jde o úsek v délce asi 25 kilometrů ze Schricku do Eibesbrunnu.
Odtud se na něj podle agentury APA napojuje nová část vnějšího vídeňského okruhu S1 West (západ) do Korneuburgu.
Rakušané tak dokončili celkem 51 kilometrů dlouhý projekt, který dostal jméno Ypsilon. Úsek dálnice A5, vídeňský vnější okruh S1 West (západ) a S1 Ost (východ) se severním okrajem rychlostní komunikace S2 totiž toto obrácené písmeno připomínají. S výstavbou se začalo v roce 2007. Celkem stála 933 milionů eur (přes 24,4 miliardy korun), z toho 800 milionů eur (přes 20,9 miliardy korun) byly stavební náklady.
Dostavíme i zbytek
Zbývajících 35 kilometrů A5 do Drasenhofenu na rakousko-českou hranici bude podle Aloise Schedla z představenstva společnosti Asfinag, která má v Rakousku na starosti výstavbu dálnic, dokončeno do roku 2014.
Zatímco Rakušané mají o trase a plánech na výstavbu dálnice do Vídně jasno, v Česku se o silnici do Rakouska vedou dlouhodobě spory, které řeší soudy. Dokončení silnice k rakouským hranicím je tak i kvůli nedostatku peněz v nedohlednu.
Vláda Mirka Topolánka sice už rozhodla, že do Mikulova povede přes Pálavu rychlostní silnice R52. Tato trasa je ale dlouhodobě terčem kritiky starostů obcí a nevládních organizací, těm se více zamlouvá využití dálnice D2 a napojení do Rakouska u Břeclavi. Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové, kteří se bojí poškození přírody pod Pálavou.
Proti výstavbě mikulovské trasy se postavil také Nejvyšší kontrolní úřad, který tuto dálnici označil za zbytečnou.
Hádky na Moravě
Nejvyšší správní soud navíc zrušil kvůli chybám politiků územní plán Břeclavska, který s trasou přes Mikulov počítá.
Politici ale na dokončení R52 přes Mikulov tlačí. Podle zástupců devíti evropských regionů je potřeba dálniční spojení mezi Českem a Rakouskem dokončit. "Jestli chce Evropa naplnit svůj hospodářský a sociální potenciál, je nezbytné, aby bylo vybudováno chybějící spojení, a bylo tak odstraněno úzké hrdlo dopravní infrastruktury," napsali politici v deklaraci.
Text podepsali zástupci čtyř polských regionů, třech českých a dvou rakouských.