Praha - Evropská unie přispěje Česku na výstavbu dopravní infrastruktury částkou zhruba 100 miliard Kč.
Z toho 80 miliard korun má proudit na účty států z kohezních fondů. Dalších asi 20 miliard korun Česko pravděpodobně získá prostřednictvím programu CEF (Connecting European Facility).
Na dnešním Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Částka z CEF ale zatím není definitivní, jde pouze o odhad ministerstva.
Tyto peníze by do resortu dopravy měly proudit mezi roky 2014 až 2020. Většina těchto prostředků připadne podobně jako v předchozím sedmiletém rozpočtovém období na Operační fond doprava.
V novém období bude ministerstvo dopravy preferovat menší množství větších stavebních projektů. "Administrace je stejná, má- li projekt objem tři miliardy nebo 30 milionů," řekl Stanjura.
Při menším počtu projektů je podle něj daleko jednodušší vyhnout se chybám v přípravě, čímž se infrastrukturní výstavba urychlí.
Čerpání evropských peněz si vyžádá spolufinancování z národních zdrojů. "U obou programů přispívá EU do výše 70 procent a zbytek musí být pokrytý ze státních peněz," uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.
Minimální roční rozpočet fondu dopravy by při zachování peněz pro spolufinancování evropských programů a při zachování prostředků na opravy a údržbu komunikací měl podle něho dosahovat minimálně 46 miliard korun.
Jde ale o minimalistickou verzi rozpočtu, který nepočítá s jakoukoliv výstavbou financovanou čistě z národních zdrojů, dodal.
Takovému scénáři chce ministr Stanjura zabránit. Podle něj je potřeba lobovat pro navýšení prostředků, které mají do rozvoje infrastruktury směřovat.
Dlouhodobě podfinancovaná infrastruktura dostane injekci
Rozvoj a údržba infrastruktury jsou v ČR v posledních letech totiž podfinancované. Letos například fond dopravy pracuje se 64,5 miliardy korun, v roce 2010 ale hospodařil se zhruba 96 miliardami Kč.
Mezi prioritní silniční stavby, které by se měly po roce 2014 uskutečnit, zařadil ministr dostavbu dálnice D11, obchvat Českých Budějovic a dokončení dálnice D1 v okolí Přerova.
V oblasti železničních staveb jsou prioritou ministerstva modernizace III. a IV. tranzitního koridoru a významných uzlů na I. koridoru.
V současném Operačním programu doprava (OPD I.) je pro dopravní stavby v tuzemsku určeno k čerpání 147 miliard Kč. Je ale otázkou, zda se všechny prostředky podaří vyčerpat.
Evropské peníze z tohoto období je totiž možné použít pouze na stavby, které budou dokončeny do roku 2015. Ministerstvo dopravy stále věří, že z přislíbených peněz nebude muset nic vracet.
Ke konci loňského roku se z OPD podařilo vyčerpat 43 miliardy korun.