Česko dostalo cestovatelskou cenu, je levné pro rodiny

Ekonomika Ekonomika
13. 9. 2009 11:54
Rodinná dovolená v Česku znamená úsporu, myslí si cestovatelský časopis v USA
Praha, kam přijíždí nejvíc turistů ze zahraničí, je zároveň nejdražší město v Česku. I tak se prý Američanům dovolená u nás vyplatí.
Praha, kam přijíždí nejvíc turistů ze zahraničí, je zároveň nejdražší město v Česku. I tak se prý Američanům dovolená u nás vyplatí. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - "Chcete si dopřát výlet do Evropy s celou rodinou a moc neutrácet? Tak zkuste Českou republiku." Podobně mohou nyní doporučovat výlety do srdce Evropy američtí cestovní poradci a majitelé cestovek.

Prestižní časopis o cestování Travel Age West totiž právě Česko letos ocenil jako jednu z cenově nejvýhodnějších rodinných destinací v Evropě a udělil jí cenu Wave 2009.

"Tento časopis je uznávaný především mezi americkou odbornou veřejností. Ve Spojených státech působí celá řada soukromých cestovních agentů, kteří svým klientům pomáhají jejich dovolenou v Evropě plánovat, dávají jim tipy na zajímavá místa. A právě pro ně je informace o tomto ocenění určena," vysvětlil mluvčí agentury Czechtourism Filip Remenec.

V době ekonomické krize, která jako první postihla právě Američany, by argument na úspornou dovolenou mohl najít ve Spojených státech odezvu. Podle Remence bude cena prestižního časopisu zbraní v rukou zástupkyně Czechtourismu v USA  hlavně v kontaktu s odborníky.

"Může pomoci změnit obraz České republiky v očích zahraničních turistů. To se pomalu děje. Nedávno časopis Time popisoval v reportáži z Prahy, že řada věcí se v České republice oproti její pověsti změnila," poznamenal Remenec.

Odborník: reklamu je třeba lépe plánovat

Podle odborníka na cestovní ruch Jaromíra Beránka je zapotřebí každé podobné ocenění patřičně využít při propagaci České republiky v zahraničí.

"Naše úsilí by mělo hlavně směřovat směrem k zemím Evropské unie, odkud k nám přijíždí nejvíce turistů. Investovat do propagace ve Spojených státech v současné době nemá příliš význam, protože Američané cestují letos mnohem méně. Právě v efektivním plánování propagace Česka jako turistické destinace máme největší rezervy," zhodnotil Beránek.

Problém tkví podle něj v tom, že se akce na podporu cestovního ruchu plánují příliš dlouho dopředu, tvrdí, že až na dva roky. Přitom trendy se mění spolu s ročním obdobím.

"Účinek reklamy se pak snižuje. Propagace by měla vycházet z ekonomické analýzy pro danou zemi, zvlášť v současné ekonomicky se rychle měnící době. Nyní například nemá smysl investovat do reklamy ve Velké Británii, protože tam není turistický potenciál," vysvětlil Beránek.

Ekonomická recese se projevila i v turistickém ruchu. Všechny oblíbené destinace hlásí úbytky turistů a Česko není výjimkou. Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur však upozornil, že u nás začalo turistů ze zahraničí ubývat hluboko před tím, než turismus postihla hospodářská krize. Čísla navíc jeho slova potvrzují - České republice ubývají turisté rychleji než zbytku Evropy.

Samotné historické památky udržení zájmu zahraničních turistů nestačí. A odborníci upozorňují, že "infrastruktura", která zajišťuje péči o cestovatele, u nás není příliš rozvinutá, a to hlavně mimo Prahu. Zvěsti o "dvojím metru" pro domácí a cizince či fintách taxikářů pověsti země příliš nepřidají. Druhou návštěvu České republiky si tak cizinci často rozmyslí a raději zamíří do zemí, kde je o ně dobře postaráno i mimo hlavní "atrakci".

 

Právě se děje

Další zprávy