Olomouc - Na českém trhu působí firma, která se ke svým zákazníkům chová zásadně jinak, než většina ostatních. Jmenuje se České dráhy a zákazníků má miliony.
Zatímco jiní obchodníci lákají na své nejlevnější nabídky, České dráhy o nich mlčí. Na nádražích ani ve vlacích reklamu na levné jízdenky lidé neuvidí.
Během jediné jízdy a jednoho dne však mohou cestující ušetřit stovky korun. Často o tom ale vůbec nevědí. Pokladní na nádražích jim o tom neřeknou a prodají lístek někdy až několikanásobně dražší.
Čtěte také: Z Česka k sousedům vlakem? Dráž už se cestovat nedá |
Bohumín - Plzeň a zpět? Za pouhých 390 korun
Třeba takto by mohl vypadat reklamní slogan vyvěšený na nádražích obou měst. Cestující v Bohumíně ani v Plzni však něco podobného neuvidí a nenajdou to ani v jiných městech nebo přímo ve vlacích.
Kdy ušetříte u ČD
- Celodenní síťová jízdenka
bez omezení kilometrů: 390 Kč - Ostrava - Praha
jeden směr: 436 Kč
zpáteční: 748 Kč - Bohumín - Plzeň
jeden směr: 582 Kč
zpáteční: 1 048 Kč - Olomouc - Plzeň
jeden směr: 445 Kč
zpáteční: 802 Kč - Břeclav - Ústí nad Labem
jeden směr: 509 Kč
zpáteční: 916 Kč
Zdroj: ČD
České dráhy přitom takovou slevu ve svém ceníku skutečně mají. Je to celodenní síťová jízdenka, stojí 390 korun a cestující s ní může jezdit druhou třídou bez omezení ujetých kilometrů.
Tedy třeba i z Bohumína do Plzně a zpět. Na této trase by ujel 956 kilometrů a zaplatil ve druhé třídě 1038 korun. Pokud by mu ovšem pokladní nenabídla téměř trojnásobně levnější jízdenku, což zaměstnanci Českých drah v pokladnách zásadně nedělají.
Různá nádraží, stejná situace
Tři různé pokladny ve třech různých městech a přitom tři naprosto stejné situace. Dopoledne 10. března v Ostravě při prodeji jízdenky do Prahy, o dva dny později při cestě z Prahy do Ostravy a do třetice 17. března v Olomouci s přáním na zakoupení jízdenky do Plzně.
Pokladní za přepážkou vždy prodaly lístek za cenu obyčejného jízdného. Ta však byla vždy vyšší, než celodenní síťová jízdenka, na kterou cestující nepotřebuje žádný doklad opravňující ke slevě a nemusel by tedy sám o takovou slevu žádat.
České dráhy však přesto odmítají zavést takový způsob prodeje, při kterém by pokladní automaticky prodávaly tu nejlevnější možnou jízdenku.
Více o cenách jízdenek ČD Denní dojíždění do práce vlakem bude luxus Dráhy mají další novinku: Víc jízdenek přes internet |
"Pokladní vám nemůže odříkat celý systém slev. O síťových jízdenkách se cestující dovědí na informacích Českých drah," vysvětlila situaci úřednice v informačním centru ČD v Olomouci.
Manažer komunikace Českých drah Radek Joklík potvrdil, že firemní praxe je skutečně taková v celém systému, kterým dráhy jízdenky prodávají. "Pokladní nemá možnost aktivně se vyptávat každého zákazníka na všechny podrobnosti jeho cesty a potom mu vybrat některou z nabídek," tvrdí Radek Joklík.
Složitý systém slev
Pokladní by se přitom v těchto případech vůbec vyptávat nemusely. Systém jízdného by mohl automaticky nabídnout ten nejlevnější lístek a tím je v těchto případech vždy jednodenní síťová jízdenka.
Odborníci však také kritizují státní České dráhy za to, že jejich systém slev je příliš složitý a pro cestující nepřehledný.
"Většina lidí se v něm musí ztratit. Chtělo by jej sjednotit a zjednodušit," uvedl odborník na reklamu, bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Vysoké školy ekonomické v Praze Jiří Mikeš. "Vzhledem k tomu, že České dráhy jsou státní a fungují tedy z našich peněz, by měly být k běžnému cestujícímu mnohem otevřenější."
Nahlédněte do mapy: Kde českou hranici protíná železnice? Čtěte: Devadesát kilometrů za devět hodin |
Zapravdu mu dává i kolega z Katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací VŠE Milan Postler: "Z marketingového hlediska je to určitě chyba, přitom by stačilo jen přehledné umístění ceníku na nádražích."