Praha - Kdyby to pokračovalo stejným tempem, poprvé v historii by výroba automobilů v Česku přesáhla hranici milionu kusů. Za 1. čtvrtletí roku 2010 bylo totiž v ČR podle čerstvé statistiky Sdružení automobilového průmyslu vyrobeno 267 040 vozidel.
Největší meziroční nárůsty hlásí výrobci osobních a lehkých užitkových aut, k mírnému nárůstu výroby oproti roku 2009 došlo ale i u nákladních vozidel. Celkový nárůst oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku dosáhl skoro třiceti procent, což je šedesát tisíc automobilů.
Z jednotlivých firem se nejvíce dařilo škodovce, která vyrobila o 37,55 % více (+ 36 817 ks), a nošovickému Hyundaii. Tam je nárůst dokonce plných 122 procent, (+ 22 000 aut). Mírné zvýšení výroby hlásí i TPCA Kolín. Konkrétně o 2,16 % (+ 1 888 ks).
V 1. čtvrtletí roku 2010 bylo vyrobeno 302 kusů nákladních automobilů (nárůst o 19,37 %). Na tom má zásluhu hlavně AVIA Ashok Leyland Motors (+ 208,33 %). Ta již dokonce zveřejnila své plány pro letošek. Chce vyrobit a prodat přes tisícovku svých vozů, zatímco vloni zvládla jen tři stovky. Naopak produkce firmy TATRA Kopřivnice ve srovnání s loňskem dále klesla (o necelých 12 %). Propad přetrvává i ve výrobě autobusů a motocyklů.
Další vývoj nechtějí výrobci odhadovat
Automobilky (s výjimkou zmiňované Avie) jsou zatím v odhadování dalšího vývoje velice opatrné a obvykle čísla nezveřejňují. Ve škodovce jsou však v současné době naplánované pro zbytek prvního pololetí mimořádné směny na výrobu prakticky všech výrobních řad a v Nošovicích jsou podle mluvčího Petra Vaňka dosavadním vývojem prodejů jejich i30 potěšeni. Tento vůz totiž podle českého zastoupení firmy dosáhl v Evropě v prvním čtvrtletí prodejů 31000 kusů, což je nejlepší výsledek za všechna čtvrtletí od uvedení na trh v roce 2007.
"Zavedení třetí směny ale zatím nechystáme, předběžně se o tom uvažuje pro příští rok," sdělil Vaněk. Podle něho jsou zatím ještě výrobní rezervy. Díky nim by bylo možné zvýšit současné tempo produkce, které činí 44 aut za hodinu.