Brno - Opět směrem dolů se obrátil v dubnu vývoj maloobchodních tržeb. Do pokladen obchodníků se podle Českého statistického úřadu přikutálely o 4,2 procenta nižší tržby než loni v dubnu.
Přitom v březnu se po 17 měsících křivka vrátila k růstu. V porovnání s předchozím měsícem ale utratili Češi v obchodech o 2,3 procenta méně peněz.
Největší měrou se na opětovném poklesu podepsala hlavně oblast motoristická (nákup a opravy motorových vozidel), kde lidé v porovnání s loňským rokem utratili o 5,7 procenta nižší sumu. Lidé ale mnohem méně utráceli také ve specializovaných prodejnách s potřebami pro domácnost a dokonce i v supermarketech a hypermarketech.
Rostou jen tržby internetovým obchodům
Duben, který spadá do období mezi sezónními slevami, znamenal pokles tržeb i pro prodejny s oblečením, obuví či potřebami pro volný čas. Naopak tržby vzrostly obchodníkům, kteří zboží nabízejí v internetových obchodech nebo formou zásilkové služby a prodejcům počítačů.
Odborníci se shodují, že maloobchod nad krizí nemá ještě zdaleka vyhráno. „Tržby maloobchodníků se drží stále na nízkých hodnotách a nic se na tom v dohledné době zřejmě nezmění. Nezaměstnanost je sice na ústupu, ale armáda nezaměstnaných stále čítá více než 500 tisíc. Dokud se nepodaří snížit nezaměstnanost, lidé budou utrácet jen velmi opatrně. Stále tedy převládá obava z výše budoucích příjmů a ze ztráty zaměstnání," konstatoval analytik skupiny Citfin Tomáš Volf.