Češi si oblíbili kouzlo dovezeného jídla z krabice

čtk
21. 8. 2007 11:15
Rozvoj jídla táhne stále víc
Foto: Aktuálně.cz, Jaroslav Pikous

Praha - Stále více Čechů si objednává jídlo z restaurací do svých domovů či kanceláří. V největším objemu se objednává pizza, roste ale zájem o vegetariánskou, japonskou či indickou kuchyni, řekli ČTK zástupci restaurací a firem na rozvoz jídel. Mezi jejich zákazníky však stále převažují cizinci a lidé s nadprůměrnými příjmy.

"Zájem o rozvoz jídel se každý rok zvyšuje, letos máme vyšší tržby o zhruba 40 procent. Zájem cizinců, kteří se na poptávce podílí ze tří čtvrtin, je stabilní, roste ale počet českých zákazníků," uvedl Tomáš Rykl, jednatel firmy Eurobest delivery, která rozváží jídla z restaurací v Praze a Brně.

Regiony se připojují

Rostoucí zájem o tyto služby lze pozorovat i v Ostravě. "V této lokalitě je o rozvoz jídla celkem slušný zájem. My tuto službu poskytujeme od letošního února, kdy po počátečním boomu zájem opadl, dnes se ale den ode dne zvyšuje," zmínil Zdeněk Kabát z ostravské restaurace Roxbery. 

Jídlo z restaurací lze objednat telefonicky, SMS zprávou nebo přes internet. Provozní doba rozvážecích firem bývá nejčastěji od 10 do 23 hodin. Některé společnosti nad určitou cenu objednávky dovážejí pokrmy zdarma, jiné stanoví cenu za kilometr či zónu.

Vzhledem k vyšším cenám si jídlo domů objednávají z větší části cizinci a lidé s nadprůměrnými příjmy. "Naše služby nejvíce poptávají klienti z Ameriky, Velké Británie, Austrálie či Izraele. Mírné zastoupení mají i Francouzi, Italové a Arabové. Například Němci si u nás neobjednávají vůbec," vyjmenoval Rykl.

"Nejčastěji si jídlo domů objednávají naši pravidelní zákazníci, mezi které patří politici, obchodníci či různí umělci," uvedl majitel indické restaurace v Praze Taj Mahal Gabriel Zuri. 

Pizza na vrcholu

Mezi zákazníky je stále nejžádanější pizza, roste ale počet Čechů, kteří si objednávají sushi, pochoutky indické kuchyně či vegetariánská jídla.

Foto: Reuters
Foto: Subway

"Oproti loňskému roku máme denně až třikrát více objednávek. Našimi zákazníky jsou především lidé z kanceláří, kteří nemají poblíž svého zaměstnání možnost zdravějšího způsobu stravování a odmítají fastfoody či stravu v běžných restauracích," zmínil Jaroslav Soumar z internetové vegetariánské restaurace Zelená kuchyně, která rozváží jídla po Praze.

O dovoz jídla mají kromě domácností a firemních úředníků zájem také firmy a hudební kluby. "Společnosti tvoří přes den až 80 procent zákazníků, firmy si často objednávají studenou kuchyni ve formě sendvičů či jednohubek pro různé meetingy," podotkl Rykl. "Kolem poledne jsou našimi nejčastějšími zákazníky firmy či jejich úředníci, večer tuto službu využívají domácnosti,
kluby a restaurace, kde se nevaří," popsal skupiny zákazníků Kabát.

Někteří klienti, jež si nechávají dovézt jídlo domů, jsou na této službě téměř závislí. "Naším stálým klientem je například jeden japonský fotograf, který si u nás objednává jídlo každý den, a to hned několikrát. Za celé dva roky, co je naším zákazníkem, vynechal objednávku jen v době, kdy byl na dovolené v Arménii. Musel u nás utratit už statisíce korun," uzavřel Rykl.

 

Právě se děje

Další zprávy