Češi se vracejí k sirupům, Hamé zesílí konkurenci

Tomáš Fránek
25. 5. 2013 10:50
Jedna z největších potravinářských firem začne na trh znovu dodávat sirupy
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Kunovice - Konkurence na tuzemském trhu se sirupy, které jsou v Česku i kvůli rostoucí oblibě pití vody z kohoutku stále populárnější, se ještě přiostří.

Už letos si zájemci budou moci v obchodech koupit také sirupy od potravinářské společnosti Hamé. Ta se k jejich prodeji vrací zhruba po deseti letech. Sirupy pod značkou Hame Sweet neplánuje z technologických důvodů vyrábět přímo ve svých závodech v Česku, pro Hamé je dodá zatím utajený rakouský výrobce.

Firma ještě v roce 2001 na trh dodávala třicet dva druhů ovocných sirupů, postupně ale jejich výrobu utlumila. Generální ředitel Hamé Martin Štrupl nyní online deníku Aktuálně.cz potvrdil, že firma se chce ještě letos na trh se sirupy vrátit.

Sirupy dodává do obchodů většina velkých nápojářských firem jako je Kofola, Korunní, Linea nebo Maspex.

Právě sirupy jsou jedním z mála segmentů u nealkoholických nápojů, který nyní roste. Jinak se totiž celý trh s nealkoholickými nápoji propadá - největší pokles je u džusů a balených vod. Podle společnosti Nielsen klesl tuzemský prodej balených vod o 14 procent na 458 milionů litrů (od července 2011 do června 2012).

Malina bude malina

„Chceme doplnit naši řadu produktů s vysokým podílem ovoce Hamé Sweet o prémiové sirupy. Ty si budou moci zákazníci nakoupit již v letošním roce," upřesňuje mluvčí Hamé Petr Kopáček.

"Zaměříme se na kvalitu. V našich sirupech bude jen deklarovaná ovocná složka, tedy malina bude skutečně jen a výhradně malina bez příměsí dalších ovocných složek," slibuje Kopáček. Rakouský dodavatel je podle něj renomovanou firmou disponující moderní technologií.

Podle výzkumu agentury DEMA je téměř každý druhý obyvatel ČR nad 18 let zvyklý běžně pít obyčejnou vodu, kterou lze natočit z vodovodního kohoutku. Průzkum společnosti Pražské vododvody a kanalizace pak uvádí, že vodu z kohoutku pije devět lidí z deseti.

Právě obyčejná voda z kohoutku v době ekonomické krize a úspor je pro lidi levnější variantou k nákupu balených vod.

Oproti roku 2004 se spotřeba nealkoholických nápojů v Česku snížila o více než desetinu. Obrat trhu s nealkoholickými nápoji činil za loňský rok 3,9 miliardy korun, spotřeba meziročně klesla o dvě procenta na 25,07 milionu hektolitrů.

Posilují i konkurenti

Výrobci potvrzují, že jedním z mála druhů nápojů, jejichž prodej roste, jsou právě sirupy. Například Kofola je při komentování svých loňských výsledků označila za nejdynamičtější část výroby. Za jeden z důvodů označila to, že lidé stále více pijí vodu z kohoutků.

„Přetrvávající rostoucí popularita sirupů tuto hypotézu potvrzuje," uvádí ve specializovaném časopise Zboží & Prodej Bronislav Matyšek, marketingový ředitel společnosti PepsiCo CZ pro Česko a Slovensko.

Tomuto segmentu věří také další konkurent. „Vývoj u sirupů lze označit za optimistický. Také proto přibyly do portfolia našich výrobků dětské sirupy Kubík ve dvou atraktivních příchutích a přitažlivých designech, stejně jako šťávy Caprio ve třech příchutích," říká Jana Křižková ze společnosti Maspex Czech.

Potravinářské společnosti Hamé loni meziročně vzrostly celkové tržby o 10,5 procenta na 5,8 miliardy korun. Zatímco v České republice klesly o pět procent, zahraničním dceřiným společnostem se tržby zvýšily o desítky procent. Nejvýraznější nárůst vykázalo Rumunsko. Sedm výrobních závodů v Česku se na loňských tržbách podílelo ze 48 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy