V prvním čtvrtletí se železnici povedlo utržit za osobní přepravu o 2,2 procenta více než loni a dosáhla tržeb ve výši 1,1 miliardy korun.
Za růstem stojí větší rozsah dopravy, kterou ČD zajišťují především pro kraje. Nové cestující ale k dráze podle generálního ředitele Josefa Bazaly přivedl i rychlovlak Pendolino, který jezdí na trase mezi Prahou a Ostravou.
Vlak za necelý půlrok provozu přepravil 200 tisíc pasažérů, z nichž 30 procent podle Bazaly dříve železnici k dopravě nevyužívalo. Větší zájem cestujících o železnici prý vyvolaly také postupné modernizace nádraží i vozidel.
Stojící Pendolina za miliony
České dráhy vyčíslily škodu, která jim vznikla v lednu v době, kdy rychlovlaky Pendolino vyřadila z provozu softwarová
porucha, na 48 milionů korun. ČD ji uplatnily a chtějí o jejím zápočtu s italským výrobcem, firmou Alstom, jednat. Smlouvy na nákup vlaků jsou ale v této věci špatně uzavřené a je možné, že se škodu nepodaří na výrobci vymoct.
Kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám již podnik podal trestní oznámení, které je sice na neznámého pachatele, směřuje ale v podstatě na bývalé ředitele podniku Rudolfa Mládka, Dalibora Zeleného a jeho náměstka Iva Malinu. Nikdo zatím nebyl obviněn.
ČD již loni vyčíslily vůči Alstomu ztrátu z opoždění homologace, a to na 90 milionů korun, které po dohodě vzájemně započetly proti jedné ze splátek za poslední vlaky. Celkem ČD za vlaky zaplatí přes čtyři miliardy korun.
Více nákladu za méně peněz
Nákladní vlaky ČD přepravily 20 milionů tun zboží, což byl meziroční růst o více než deset procent. V tržbách z nákladní dopravy ČD vykázaly téměř čtyři miliardy korun, tedy nárůst necelých pět procent.
Nižší růst tržeb proti růstu objemu přepravy je podle Bazaly dán liberalizací železniční nákladní dopravy, kde dráhy musejí soutěžit s konkurencí.
Přesto se podle něho podniku daří vyhrávat většinu tendrů, které zákazníci v nákladní dopravě vypisují. Například na tři roky vyhrály ČD dopravu uhlí do chvaletické elektrárny.
Posilování koruny se prodraží
U tranzitu, kde ČD dopravu účtují v eurech, se negativně odrazilo posilování koruny. Posílení české měny o korunu na euro projeví na ročních tržbách ČD poklesem o 300 milionů korun.
V nákladní dopravě si podnik hodně slibuje od zavedení mýtného na silnicích, které má začít platit od ledna 2007 a má přinést harmonizaci podmínek mezi jednotlivými druhy dopravy.
Zatímco železnice již nyní platí za použití kolejí podle ujetých kilometrů a hmotnosti, na silnicích si dopravci zatím kupují časové známky.
Konec propouštění
Po roce fungování nového managementu se podle Bazaly podařilo dokončit změnu organizační struktury, která podnik zefektivnila. Počet zaměstnanců se snížil na současných asi 60 tisíc, zatímco před třemi roky dosahoval 80 tisíc.
Další výrazné propouštění již vedení podniku neočekává. Letos má odejít 3800 lidí, z nichž 2100 již podnik opustilo.
Loňské hospodaření ČD podle předběžných výsledků skončí ztrátou 589 milionů korun. Meziročně by se tak výsledek podniku zlepšil o 32 milionů korun. Naopak nižší byly loni zřejmě výnosy. Podle předběžných údajů ČD utržily 45 miliard korun, což je o 684 milionů méně než o rok dříve.