ČD chtějí od krajů stále víc. Nahradí vlaky autobusy?

Lenka Smyčková
16. 1. 2009 11:10
V Brně jednají hejtmani s Českými drahami
České dráhy chtějí za ztráty na regionáních spojích stále víc
České dráhy chtějí za ztráty na regionáních spojích stále víc | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Každým rokem víc a víc peněz chtějí od krajů České dráhy na úhradu ztrát za regionální dopravu. Jenže krajům už dochází trpělivost.

Jejich rozpočty jsou totiž na stamilionové požadavky drah krátké. Navíc jim vadí, že do hospodaření Českých drah nevidí, a tak nemůžou zvážit, zda jsou jejich požadavky oprávněné.

Kraje už dokonce zvažují, že vymění některé vlakové spoje za autobusové.

Dnes proto hejtmani jednají o úhradách Českým drahám na zasedání Asociace krajů v Brně. Jednání se účastní i generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

"Koordinujeme postup při vyjednávání, tak aby mezi kraji nebyly velké rozdíly," uvedl předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD).

"Kraje nemají prostředky na to, aby donekonečna zvyšovaly tyto úhrady," dodal Hašek. Ten chce s kolegy z krajů také
prosadit, aby kraje ze zákona měly možnost vidět do hospodaření Českých drah.

Každým rokem o desítky milionů víc

Licitování o výši úhrad v následujícím roce se už na krajských úřadech stalo koloritem posledních měsíců roku.

Například v Jihomoravském kraji si letos dráhy řekly o neuvěřitelnou sumu téměř miliardy korun. Kraj ale z rozpočtu vyhradil jen  540 milionů korun. Už to je o padesát milionů korun více než v předchozím roce. I tehdy přitom opět chtěly dráhy místo 490 milionů korun rovných 546. A to bylo opět o 78 milionů víc, než kraj zaplatil v roce 2007.

Kraje se s vysokými požadavky Českých drah vyrovnávají různě. Některé se smíří s rušením nevytížených spojů. Jiné zaplatí, ale na oplátku požadují lepší služby a vysoké pokuty za zpoždění vlaků.

Místo vlaků autobusy

Zástupci Pardubického kraje oznámili, že uvažují o nahrazení některých spojů autobusy.

"Vážně uvažujeme, že některé spoje nahradíme autobusy. Vycházejí podstatně levněji. Dosud stály ve srovnání s železnicí polovinu, po navrhovaném zdražení by to byla jen třetina. Navíc jsou schopné dělat zastávky podle požadavků," řekl krajský radní pro dopravu Jan Tichý (ČSSD) agentuře ČTK.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Takový postup děsí ochránce životního prostředí. Pokud by tak učinilo více krajů, mohly by podle nich stovky kilometrů tratí nadobro zaniknout.

"Největší potíž je v tom, že krajské rozpočty jsou zkrátka malé a nedobře dimenzované. Takže pak je pro ně někdy skutečně lepší za méně peněz sáhnout po autobusech," upozornil odborník na dopravu z Hnutí Duha Pavel Přibyl.

"Problém je, že když se na nějaké trase zavedou autobusy, po čase může místní dráha úplně zaniknout," dodal.

Přitom dráhy mají pro cestující podle Přibyla i jiné výhody než ty ekologické. "Je to jednak síťovost a z ní vyplývající dobrá návaznost spojů. Také se do nich vleze více lidí i s kočárky, koly a podobně. Navíc obvykle dobře fungují, i když hodně nasněží - třeba v horských příhraničních oblastech," vyjmenovává Přibyl.

Kromě krajů platí i stát

Kraje si od Českých drah objednávají osobní a spěšné vlaky. Drahám hradí vzniklé ztráty.

Rychlíky objednává a platí ministerstvo dopravy. Pendolina České dráhy vypravují na své podnikatelské riziko.

Podle některých odhadů celkem stojí stát a kraje osobní doprava Českých drah asi 8 miliard korun.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 21 minutami

KLDR zváží účast na summitu s Jižní Koreou, připustila sestra Kim Čong-una

Sestra a blízká poradkyně severokorejského vůdce Kim Čong-una uvedla, že KLDR zváží účast na summitu s Jižní Koreou, pokud bude ve vzájemných vztazích panovat úcta. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na severokorejskou státní tiskovou agenturu KCNA.

Prohlášení přichází den poté, co Severní Korea vyzvala Spojené státy a Jižní Koreu, aby upustily od své údajně nepřátelské politiky a dvojích standardů. Teprve poté bude podle Pchjongjangu možné zahájit rozhovory o formálním ukončení korejské války z let 1950 až 1953. Tento konflikt skončil příměřím, ale nikoli mírovou smlouvou.

"Věřím, že pouze při zachování poctivosti a vzájemného respektu se může odehrávat hladká komunikace mezi Severem a Jihem (…) a vyřešit záležitosti typu vrcholných schůzek mezi Severem a Jihem," uvedla v prohlášení Kim Čong-unova sestra Kim Jo-čong.

Jihokorejský prezident Mun Če-in ve svém projevu na zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku v úterý zopakoval výzvu, aby obě Koreje formálně ukončily válečný stav.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Itálie má oficiálně další mafiánskou organizaci, římský klan Casamonica. Její boss dostal u soudu 30 let vězení

Itálie má oficiálně další mafiánskou organizaci, kterou je římský klan Casamonica. Soud jej tento týden postavil na roveň známějším uskupením jako jsou sicilská Cosa Nostra, neapolská Camorra či původně kalábrijská 'Ndrangheta. Dlouhými tresty vězení potrestal soudce čtyři desítky členů římské mafie, jeden z bossů má strávit za mřížemi 30 let.

"Je to velice důležitý verdikt zejména proto, že ničí iluzi o tom, že v Římě žádná mafie není," řekl agentuře AFP Nando Dalla Chiesa, který o organizovaném zločinu přednáší na milánské univerzitě. "Město nedokázalo přijmout fakt, že v něm operují nejen některé elementy zločineckých skupin Camorra a 'Ndrangheta, ale že má i svou vlastní, domácí mafii," dodal.

Proces se členy mafie Casamonica trval dva roky a obžalovaní mají podle rozsudku kvůli obchodování s drogami, vydírání a držení zbraní strávit ve vězení celkem 400 let. Boss Domenico Casamonica dostal trest 30 let odnětí svobody, rozsudek ale není pravomocný.

První členové rodiny Casamonica, kteří patří k romské menšině, se do Říma přistěhovali v první polovině 20. století a policie je dlouho sledovala zejména kvůli lichvářským půjčkám. Klan na sebe upozornil v roce 2015, kdy se v Římě konal pompézní pohřeb jeho bosse Vittoria Casamoniky. Rakev tehdy ulicemi vezl kočár tažený koňmi, z helikoptéry se na něj sypaly okvětní lístky růží a truchlícím hrála hudba z filmu Kmotr. Policie i vedení města pak musely čelit kritice, že konání okázalé akce nedokázaly zabránit.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Při útoku v Somálsku zemřelo nejméně osm lidí, je mezi nimi premiérova poradkyně pro ženská práva

Nejméně osm lidí v sobotu zemřelo při sebevražedném útoku nedaleko prezidentského paláce v somálské metropoli Mogadišo, informovaly tiskové agentury s odvoláním na policii. Další jsou zraněni. K zodpovědnosti za explozi se přihlásilo radikální islamistické hnutí Šabáb, které je napojeno na teroristickou síť Al-Káida. Automobil napěchovaný výbušninami najel do osobních a nákladních vozů u kontrolního stanoviště, odkud vede cesta ke vstupu do prezidentského paláce, popsala agentura AP.

Přes toto kontrolní stanoviště jezdí prezident a premiér při cestách na letiště nebo z něj, podotkla AP. Mluvčí hnutí Šabáb později uvedl, že sebevražedný útočník cílil na konvoj aut, jenž mířil do paláce. Svědek agentuře Reuters popsal, že viděl sedm zničených automobilů a tři rikši. Celá křižovatka byla podle něj potřísněna krví.

Vládní mluvčí Mohamed Ibrahim Moalimuu oznámil, že mezi oběťmi je poradkyně premiéra pro záležitosti žen a lidských práv Hibaq Abukarová. "Byla jedním z pilířů premiérovy kanceláře v otázkách týkajících se žen," sdělil na Facebooku. Podle Reuters není jasné, zda Abukarová byla v době výbuchu v konvoji, nebo se ocitla poblíž exploze.

Podle policejního mluvčího Abdifataha Adama Hassana dalších devět lidí utrpělo zranění. Počet obětí by však mohl být vyšší, jelikož některé mrtvé a zraněné odnesli jejich příbuzní, uvedl Hassan. "Za výbuchem stojí Šabáb. Zabili osm lidí, včetně vojáka, matky a dvou dětí. Šabáb masakruje civilisty," dodal Hassan.

Radikální hnutí Šabáb, jenž chce svrhnout vládu a prosadit v Somálsku svůj přísný výklad islámského práva, provádí podobné útoky často.

Zdroj: ČTK
Další zprávy