ČD chtějí od krajů další stamiliony, hejtmani řekli ne

Martina Machová
12. 9. 2008 19:02
Kraje dotují osobní dopravu pěti miliardami ročně
Smlouvu na tisíce spojů v regionech uzavírají České dráhy s krajskými úřady. Platí jim za to miliardy. Dráhy tvrdí, že je to málo
Smlouvu na tisíce spojů v regionech uzavírají České dráhy s krajskými úřady. Platí jim za to miliardy. Dráhy tvrdí, že je to málo | Foto: ČD

Liberec - "Chybí nám miliony, připlaťte si," žádá vedení Českých drah hejtmany.

Dráhy chtějí, aby kraje doplatily ztráty za osobní dopravu, kterou již nyní kraje dotují téměř pěti miliardami korun ročně.

"Přesné číslo nedokážu říci, ale ztráta se pohybuje v řádu stovek milionů," uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Jiří Kolář. Podle něj lze předpokládat, že propad do červených čísel i nadále poroste. Obdobný vývoj se podle něj dá očekávat i v příštím roce.

Hejtmanství totiž na regionální dopravu běžně doplácejí. Vyrovnávají tak dopravcům ztrátu, která vzniká z rozdílu mezi sumou zaplacenou cestujícími a skutečnými náklady. Smlouvy, kde jsou pevně dané taxy a nejvyšší možný roční nárůst doplatku, jsou uzavírané na desetiletí. Platit tedy budou nejméně ještě do roku 2010.

Nyní se však ukazuje, že nasmlouvané peníze dopravci nestačí. A již nyní jsou podle vedení Českých drah ztráty obrovské.

Hejtmani: Nemáme tiskárnu na peníze

ČD tvrdí, že za ně může inflace a vzrůstající ceny energií. "Osobní doprava je pak dále dlouhodobě podfinancovávaná. V minulosti jsme tyto ztráty částečně hradili z nákladní dopravy. Tato možnost padla jejím oddělením, tedy osamostatněním ČD Cargo," řekl náměstek Kolář.

Reakce hejtmanů však byla jednoznačná. Odmítli připlatit a zdůvodnili to tím, že mají s ČD uzavřené dlouhodobé smlouvy a peníze navíc nemají. A dráhy odkázali na stát.

"Naše rozpočty jsou dané rozpočtovým určením daní. Nemáme tiskárnu na peníze," komentoval požadavky hejtman Středočeského kraje Petr Bendl z ODS. Že brát z krajských rozpočtů nepřichází v úvahu, se hejtmani shodují do jednoho.

Jedinou možnost, jak by mohly kraje drahám pomoci, vidí v evropských penězích. Ty si ale budou muset dráhy vysoutěžit.

"Každý kraj vytvořil operační programy, ve kterých můžou dráhy žádat o granty na modernizaci regionálních tratí nebo nákup nových strojů," sdělil hejtman Bendl.

Kraje odmítají Českým drahám přidat byť jen korunu. Smlouvy jsou uzavřené do roku 2010
Kraje odmítají Českým drahám přidat byť jen korunu. Smlouvy jsou uzavřené do roku 2010 | Foto: ČD

Dráhy se chtějí nyní soustředit na jednání s vládou. Po neúspěchu s hejtmanstvími chtějí zaútočit na státní rozpočet. Ministerstvo dopravy však moc prostoru na vyjednávání zatím nevidí.

Je to záležitost vedení společnosti, která je samostatná. Stát jakékoli zásahy v současnosti neplánuje," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.

Od problému se spíše distancuje. "Je to záležitost kraje a příslušného dopravce, a do těchto vztahů nemá ministerstvo dopravy možnost bezprostředně zasahovat," tvrdí mluvčí.

Na dotazy, co budou České dráhy dělat, když jejich požadavkům řekne "ne" i vláda, krčí náměstek Kolář rameny. "Vlaky ale rušit určitě nebudeme," přislíbil.

 

Právě se děje

Další zprávy