Častý trik prodejců obuvi: Chcete módu? Žádná reklamace

Petr Kučera Petr Kučera
28. 7. 2012 10:20
Při nákupu bot označených jako módní či vysoce módní je nutné počítat s omezeními
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha - Při nákupu bot, které jsou označeny jako "módní" či "vysoce módní", je nutné počítat s omezeními jak při užívání bot, tak hlavně při jejich reklamaci. Upozorňuje na to spotřebitelský časopis dTest.

Označení obuvi jako "módní" má poukázat především na to, že je navržená pro nošení v nenáročných podmínkách a nejdůležitějším parametrem je její vzhled.

V případě "vysoce módní" obuvi se pak předpokládá také omezená životnost, jelikož nemusí splňovat ani kvalitativní podmínky, které jsou kladené na obuv módní.

"Označování obuvi tímto způsobem je v souladu se zákonem, ale obchodníci by toho neměli zneužívat," říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Zákazníci však musí být na tento aspekt upozorněni. Prodávající je povinen označení vyznačit přímo, viditelně, srozumitelně a trvale alespoň na jednom půlpáru obuvi.

Zajímejte se včas

"Prodejci však v této souvislosti zkoušejí řadu triků, kterými chtějí zmást zákazníky. Tato slovní spojení nadužívají a označují tak téměř každý pár bot ve své prodejně. Někdy také informaci o "módnosti" obuvi připojí až po zaplacení," upozorňuje Zelený.

"Spotřebitelům doporučujeme být iniciativní a na to, zda je obuv módní, se ptát předem," doporučuje právník dTestu. "Pokud je to možné, měli by zákazníci nahlédnout před koupí do návodu k použití a péči. Může se stát, že v něm najdou taková omezení užívání obuvi, která je od nákupu odradí," dodává.

Záruční doba je dvouletá, ale...

Navzdory rozšířeným mýtům platí i v případě "módní" či "vysoce módní" obuvi standardní, tedy dvouletá záruční doba. Od té je ale třeba odlišit předpokládanou životnost bot, která je zejména u vysoce módní obuvi omezená.

"Zatímco módní obuv je určena k běžnému použití a měla by odpovídat minimálně základním požadavkům na společenskou obuv, od vysoce módní obuvi toho nelze mnoho očekávat," upřesňuje Zelený.

"V prodejnách se však můžeme setkat s tím, že prodávající zaměňují označení "módní" a "vysoce módní", což nakonec může být i v jejich neprospěch" říká právník.

 

Právě se děje

Další zprávy