Brno - Kdyby se v Česku vyhlašovala silnice, o kterou se vede nejvíce soudních sporů, byla to silnice R43. V budoucnosti má protnout Brno.
"Hitlerova dálnice" - nazývaná podle toho, že ji plánovali stavět už nacisté - sice ještě nestojí a není ani definitivně rozhodnuto o její trase, u soudů se o ni však vede lítý boj.
A na dohled je další soud, tentokrát až ten ústavní.
Zpětně platný zákon?
Nejvyšší správní soud totiž ve čtvrtek zrušil územní plán, který s touto silnicí počítal. Úředníci podle soudu při zapisování trasy dálnice přes Bystrc chybovali a trasa silnice tak ztratila platnost.
A Jihomoravský kraj chce nyní s největší pravděpodobností tento verdikt hnát před Ústavní soud. Kraj vedený sociálnědemokratickým hejtmanem se tak přidává k brněnským politikům z ODS, kteří už k podání stížnosti k Ústavnímu soudu vyzvali vedení města.
"ODS Brno-město vyzývá vedení města Brna k podání ústavní stížnosti na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu," uvedl kandidát na primátora z ODS Robert Kotzian
Podle náměstkyně hejtmana Jihomoravského kraje Anny Procházkové má kraj problémy s retroaktivním uplatňováním zákona, a proto se asi obrátí na Ústavní soud.
"Je s podivem, že zákon, který platí od 1. ledna 2007, čili nový stavební zákon, je retroaktivně uplatňován na územní plán města Brna, který byl odsouhlasen v roce 1994," uvedla náměstkyně.
Kdy se bude stavět?
R43 je asi nejdéle diskutovanou a oddalovanou stavbou v Česku. Silnice se má stát důležitou spojnicí mezi jihem Moravy a východem Čech.
Celkové náklady na výstavbu této silnice od Brna do Moravské Třebové se odhadují na 52 miliard korun.
Podle původních plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice R43 měla být dokončena v roce 2013. Původní projekt vedení R43 přes Bystrc vznikl už za druhé světové války.