Singapur - Již pět let je vážným konkurentem velkopacitnímu "Jumbu", jak je přezdíván Boeing 747, evropský Airbus A 380.
Ten začal přepravovat lidi právě před pěti let, koncem října 2007. Nyní po celém světě létá 84 strojů, jejichž výrobcem bylo evropské konsorcium EADS.
V průměru každých osm minut tak někde na světě přistává nebo vzlétá jedna A380.
Asi každý, kdo měl příležitost vidět obří airbus na vlastní oči, je ohromen jeho rozměry. Více než 70 metrů dlouhý trup s 220 okénky je schopen pojmout až 853 cestujících, ačkoliv v typickém uspořádání jich bývá "jen" něco přes 500.
Co už na první pohled vidět není, je velké množství použitých kompozitů a dalších vyspělých materiálů. Ty tvoří přibližně čtvrtinu hmotnosti stroje, který je díky nim o 15 tun lehčí, než kdyby byl kompletně z kovu.
Má delší dolet, než Boeing
Podle tvrzení výrobce je A380 letadlem s nejnižšími provozními náklady v přepočtu na jednoho cestujícího. Ve srovnání se svým největším konkurentem, Boeingem 747-400, má o 1300 mil delší dolet a ke vzletu mu stačí o 17 procent kratší ranvej.
To jsou argumenty, na který letecké společnosti slyší, obzvláště v době hospodářských problémů. EADS proto koncem letošního září registroval už 257 objednávek na A380. Zdaleka největším zákazníkem jsou s 90 objednanými stroji aerolinky Emirates
Konstrukční práce na evropském stroji, označovaném zpočátku jako A3XX, začaly v červnu 1994. Koncern EADS vedly k vývoji vlastního velkokapacitního letounu pragmatické důvody. Podle statistik se celosvětový objem letecké přepravy zhruba každých 15 let zdvojnásobí. Aby aerolinky tento prudký nárůst zvládly, musely by nakoupit více běžných letadel, což by znamenalo zaměstnat a vyškolit nové posádky a také odvádět více peněz letištím na poplatcích za jejich služby. Jako ekonomičtější se proto jeví varianta pořídit menší počet velkokapacitních strojů.
Oficiálně byl projekt obřího airbusu představen konsorciem EADS v roce 2000. Na vlastní oči ho mohli zájemci vidět poprvé v lednu 2005 ve francouzském Toulouse, kde se letadlo kompletuje z dílů dovezených z továren v Německu, Velké Británii a Španělsku.
Problémy s kabely se vyřešily
Po slavnostním prvním letu v dubnu 2005, který v přímém přenosu sledovaly miliony lidí, však přišly nečekané komplikace. Letadlo totiž mělo problémy s elektroinstalací, které, jak se nakonec ukázalo, měly poměrně kuriózní příčinu. Továrny Airbusu v Německu a Francii používaly odlišné verze projekčního softwaru, takže elektroinstalace vyrobená v Hamburku nevyhovovala letounu při jeho konečné montáži v Toulouse.
Na svůj první komerční let se Airbus A380 vydal 25. října 2007. V barvách asijských aerolinek Singapore Airlines přepravil cestující ze Singapuru do australského Sydney. Více než sedm hodin trvající inaugurační let si mohlo vychutnat 455 pasažérů, o jejichž všestranné pohodlí se staralo zhruba 30 členů posádky. Singapurské aerolinie pojaly let jako charitativní akci a letenky na něj prodávaly v internetové aukci. Někteří cestující tak zaplatili za letenku i přes 100 000 dolarů.
Přes počáteční obavy, jak si letiště poradí s odbavením tak velkého letadla, navštívil Airbus 380 již více než 140 vzdušných přístavů po celém světě. Bylo mezi nimi i letiště v Praze-Ruzyni, kam A380 zavítal počátkem loňského října. Stroj se v českém hlavním městě předvedl u příležitosti 45. výročí působení německé letecké společnosti Lufthansa v Česku. Příležitost spatřit na vlastní tohoto obra si nenechal ujít tisíce příznivců letecké techniky.