Ahold podváděl zákazníky, pokutu zatím neplatí

Tomáš Fránek
17. 4. 2008 12:55
Inspekce při udělení pokuty chybovala
Supermarket v Čimicích (Praha) prošel výraznou rekonstrukcí zvenku i uvnitř.
Supermarket v Čimicích (Praha) prošel výraznou rekonstrukcí zvenku i uvnitř. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Společnost Ahold provozující v Česku hypermarkety Hypernova a obchody Albert uspěla se svou stížností na pokutu ve výši 400 tisíc korun udělenou Českou obchodní inspekcí inspekcí za porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Slavit ale firma nemůže. Nejvyšší správní soud sice vyhověl Aholdu, důvodem je však procesní pochybení inspekce v rozhodnutí o pokutě. Jinak totiž soud potvrdil, že Ahold porušil zákon a výši pokuty ve výši čtyři sta tisíc korun označil za přiměřenou.

Inspekce při kontrole v obchodech firmy v Nymburku, Mělníku, Plzni, Kunovicích, Vsetíně, Pacově, Děčíně a Kaplici zjistila několik porušení zákona.

Předražování, neinformování, bez dokladů

V prodejnách firma předražila kontrolní nákup, uvedla u výrobků nepravdivé údaje o úrovni nákupních podmínek, písemné informace u výrobků byly uvedeny pouze v cizím jazyce bez překladu do jazyka českého.

Ahold neinformoval spotřebitele o cenách platných v okamžiku nabídky, uvedl nesprávnou měrnou cenu u výrobků, neinformoval řádně o rozsahu poskytnuté záruky a o peněžní částce za výkup vratných zálohovaných obalů a vydal doklad o nákupu, který neobsahoval veškeré předepsané náležitosti. Inspektoři celkovou výši pokuty stanovili na 400 tisíc korun.

S pokutou firma nesouhlasila a inspekci zažalovala. Podle Nejvyššího správního soudu ale musí být zákazníci o cenách zboží informováni přiměřeně.

"Tuto přiměřenost pak nelze shledat tam, kde ve velkoplošné prodejně s rozmanitým sortimentem zboží (hypermarketu nebo supermarketu) je o ceně některých výrobků informováno umístěním několika čteček, k nimž bylo možno přiložit čárkový kód zboží a zjistit cenu," uvedl senát Nejvyššího správního soudu pod vedením Miluše Doškové.

Podle nich nelze požadovat, aby s každým výrobkem nehledě na jeho objemnost, o jehož koupi uvažuje, šel zákazník ke čtecímu zařízení a zjistil si tak cenu.

Soud také potvrdil, že výše pokuty je přiměřená. "Soud zastává názor, že finanční postih musí být znatelný v majetkové sféře delikventa, tedy být pro něho nikoli zanedbatelný," rozhodl soud.

Přes tyto argumenty stížnosti Aholdu soud vyhověl a to z procesních důvodů. Inspekce totiž ve správním řízení chybovala.

"Správní rozhodnutí o uložení pokuty totiž ve svém výroku neobsahovalo popis způsobu spáchání skutků, za něž byla pokuta uložena," rozhodl soud.

 

Právě se děje

Další zprávy