Dočasnost socialistické věčnosti Kašna Hoch s rybou Havířov-Město, za kulturním domem Radost (okres Karviná) Jiří Kemr, 1959 V souvislosti s poválečnou orientací československé výroby na těžký průmysl bylo politickými orgány rozhodnuto spojit dvě hornická sídliště Šumbark a Dolní Bludovice v nové město. Na jeho název byla vypsána soutěž, do které dva tisíce občanů přispěly nejrůznějšími bizarními názvy, jimiž vyjadřovaly budovatelské nadšení doby dvouletek a pětiletek. Nakonec vyhrál vcelku umírněný Havířov, ale mohl to být také Gottwaldův Horníkov, Šachtín, Zápotocký Grad, Čestprácov, Kombajnov, Soroděbud (Socialistická rolnická-dělnická budoucnost), Šťastnov, Ostravský Mírumilov, Železnouhlířov aj. Základem byl přehledný městotvorný urbanismus s akcentem na hlavní třídu a ústřední náměstí s radnicí. Město bylo stavěno klasickou zděnou technologií a od počátku se zdůrazňovala i velkoryse pojatá občanská vybavenost a rozsáhlá veřejná zeleň. Hlavní stavební etapa byla dokončena v roce 1959, kdy také vznikla u kina Radost (od architekta Otakara Janovce - Stavoprojekt Tábor) fontána s šamotovou figurou chlapce z dílny keramika a sochaře Jiřího Kemra.
Foto: Pavel Frič / TITANIC